אדריכלות | פיצ'ר

הפתרון היצירתי של האדריכל ספדי, למחלוקת בין היזמים לעיריית טורונטו

פרויקט חדש מראה מה קורה כשאת זכויות האוויר קונים יזמים שהאינטרסים שלהם מתנגשים עם העירייה, שהיא בעלת הקרקע • האדריכל משה ספדי חיבר את המגדלים מלמעלה, כך שלמטה יישאר מקום לפארק • מדור אדריכלות

פרויקט ORCA, טורונטו
פרויקט ORCA, טורונטו

המחלוקת:

פרויקט "ORCA", המקודם בימים אלה בטורונטו מול גורמי התכנון של העיר, נחשף לאחרונה לציבור במהלך יחצ"ני מתוקשר ולא תמים. הסיטואציה האורבנית של הפרויקט מרתקת כי הוא ממוקם מעל תוואי מסילת רכבת, שרוחבו 100 מטר ואורכו קילומטר, שמפריע כיום לחיבור של מרכז העיר וקו החוף של ימת אונטריו.

העיר טורונטו רוצה שבמקום יוקם פארק. לעומת זאת, היזמים, שרכשו את זכויות האוויר בשנת 2003 מחברת הרכבות הקנדית, מבקשים לבנות כמה שיותר יחידות דיור ושטחים מניבים.

הפתרון שהוצע על ידי האדריכל הבינלאומי משה ספדי מבקש לגשר על הפערים: ספדי יצר טיפוס מבנה חדש שנראה מלמעלה כמו נחש מתפתל וכולל 9 מגדלים בגובה של עד 50 קומות, שמחוברים ביניהם במקומות שונים ומרחפים מעל פארק גדול.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכלות:

בשיחה עם גלובס מרחיב ספדי, זוכה פרס וולף, על הדינמיקה של קידום הפרויקט: "הקליינטים שלי, קבוצת יזמים מטורונטו, קנו את זכויות הבנייה (זכויות האוויר) מעל מסילת הרכבת. בהתחלה הם פנו לאדריכל מקומי, אך התוכנית שהציעו נדחתה על ידי העירייה, שטענה שההצעה 'סותמת' את הנוף והבהירה כי למעשה היא מעוניינת שמעל מסילת הרכבת יהיה רק פארק.

"היזמים פנו אליי על רקע כישלון קידום התוכנית הקודמת ומתוך הבנה שהתוכנית תוגש הפעם לא לעיריית טורונטו, כי אם לסמכות מיוחדת של פרובינציית אונטריו, Local Planning Appeal Tribunal, שבמקרים של חילוקי דעות בין העירייה לבין היזם, מקבלת החלטה" (מעין ועדת ערר, ג"נ).

משה ספדיה, האדריכל / צילום: ענבל מרמרי
 משה ספדיה, האדריכל / צילום: ענבל מרמרי

הגישה התכנונית העומדת בבסיס ההצעה של ספדי נועדה להתמודד עם כשלי התוכנית הקודמת, שנדחתה כאמור: תכסית המגדלים (footprint) קטנה, הם גבוהים ורזים ושטחי הבנייה החסרים ממוקמים ב"גשרים", שבהם יש דירות ושטחים מגוננים.

הפארק הגדול, שעוצב בידי משרד אדריכלי הנוף הנודע PWP, האחראי גם לעיצוב האנדרטה לזכר חללי 9/11 בניו יורק, מציע מחבר משמעותי בין מרכז העיר לאזור חזית הים.

לדברי ספדי, "הורדתי את הצפיפות של הפרויקט, פתחתי את המבטים לכיוון ימת אונטריו והקדשתי 65% מהשטח לפארק ציבורי. כלומר, אנחנו בונים, אבל מחזירים לעיר שטח ירוק".

בסך הכול, הפרויקט מציע כ-3,000 יח"ד, 84 אלף מ"ר של משרדים ועוד 42 אלף מ"ר שטחי מסחר. חלק משטחי המסחר נמצא בקומת הקרקע, בממשק עם הפארק, וחלק בקניון תת-קרקעי שמתחתיו עוברת הרכבת.

התכנון:

אתר משרד האדריכלים מנסח את מעלות הפרויקט: "ORCA ממחיש את הפוטנציאל של פארק חי ואקטיבי ליצירת קהילה עירונית. היוזמה הפרטית מבטיחה שלאורך הפארק יהיו תשתיות חיוניות וגם פעילות לאורך כל ימי השנה. שיתוף הפעולה של הפרטי והציבורי מבטיח מימון, איכות ותפעול של הפארק גם בעתיד".

התכנון: 9 מגדלים
גובה: עד 50 קומות
דירות: 3,000
משרדים: 84 אלף מ"ר