אדריכלות | פיצ'ר

ממגרש חניה לדיור בר-השגה: לגור בשכירות בסן פרנסיסקו על המים

במקום מגרש חניה ענק ששייך לקבוצת הבייסבול סן פרנסיסקו ג'ייאנטס תוקם שכונה של עירוב שימושים • מדור אדריכלות

פרויקט Mission Rock / הדמיה: MVRDV
פרויקט Mission Rock / הדמיה: MVRDV

בימים אלה מתחילה הבנייה של אחד הפרויקטים המסקרנים בסן פרנסיסקו, Mission Rock, מתחם התחדשות עירונית באזור עורף הנמל בעיר. מדובר במיזם משותף של חברת הנדל"ן Tishman Speyer, רשות הנמל של העיר, וכן של קבוצת הבייסבול Giants San Francisco, שהיא בעלת הקרקע - המשמשת כיום מגרש חניה. המטרה היא יצירת שכונה מעורבת שימושים בשטח של 144 דונם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מתכנני הפרויקט, שקידומו ארך כ-12 שנה, מבקשים לייצר קהילה שמנצלת את הפוטנציאל הכלכלי, החברתי והתרבותי של מגורים על המים. כאן לא חוששים מהבנייה קרוב לים אלא להיפך - מתגאים באפשרות לפתוח את המגורים ליד הים בפני הקהל הרחב.

הפרויקט יוקם בשלבים ויכלול ארבעה מבנים נפרדים שבהם 1,200 דירות להשכרה ושטחי מסחר ותעסוקה. כ-40% מהדירות יהיו בשכר דירה מפוקח. כמו כן, ישוקם רציף מס’ 48. אחרי 12 שנים של תכנון, הצפי הוא שהפרויקט יושלם ויאוכלס בשנת 2025.

האדריכלים

כחלק מהאסטרטגיה השיווקית נבחרו לתכנן את המבנים משרדי אדריכלים ידועים ברמה בינלאומית. בין המותגים MVRDV ,Studio Gang, Henning Larsen
ו-WORKac. תוכנית האב של המתחם קובעת שלכל מבנה יהיה מראה ייחודי משלו, ושבו זמנית הם ישלימו זה את זה, מבחינה פיזית וגם פונקציונלית. הפארק שתוכנן על ידי משרד אדריכלי הנוף SCAPE אמור לחבר את כל המבנים במישור הקרקע.

מבין שני בנייני המגורים המתוכננים, building F תוכנן על ידי משרד האדריכלים Studio Gang שלו סניפים בניו יורק, שיקגו, סן פרנסיסקו ופריז. באתר האינטרנט של המשרד מסבירה ג’ין גאנג, בעלת המשרד, כי היא שואפת לייצר ארכיטקטורה שמחברת אנשים אחד עם השני וגם עם סביבתם. המוטיבציה הזאת באה לידי ביטוי גם בתכנון Building F.

שש הקומות הראשונות של המגדל, המתנשא לגובה של 23 קומות (73 מ’), אינן חופפות זו לזו והתחושה היא של מבנה בקנה מידה קטן יותר. בנוסף, נוצרים מרחבים פתוחים ומגוננים, לרווחת כלל תושבי השכונה. בקומות האלה ניתן למצוא חנויות, בתי קפה, חללי עבודה ומשותפים ועוד.

התכנון

האסטרטגיה הפיסולית, שמזכירה קצת ערימה של ספרים שמונחים אחד על השני, ממשיכה גם בשאר הקומות של הבניין, שבהן 255 יח"ד להשכרה. הקומות אינן חופפות אחת לשנייה וכך נהנים דיירי הבניין ממרפסות רחבות שאינן זהות ומתוכננות כך שהן מספקות מקסימום אור שמש והגנה מרוח. בנוסף, גג הבניין מגונן ופתוח לרווחת הכלל.
בניין אחר תוכנן על ידי משרד האדריכלים ההולנדי והבינלאומי MVRDV, ומייצר מבנה ששואף, כך לפחות על פי הפרסומים, לתחושה של "טופוגרפיה דינמית", המזכירה את סביבות סן פרנסיסקו. נטלי דה פריס, ממייסדות MVRDV, הסבירה ל-The Architect Newspapaer: "ביקשנו לייצר דיאלוג בין חזית הים, הפארק והתצורות החזקות של הסלעים הקליפורניים. קירות המבנה מזכירים דופן סלעית תלולה וביניהם עובר וואדי צר. העיצוב מאפשר יצירה של דירות במגוון גדלים, מרפסות גג ושטחים ציבוריים מסבירי פנים".

מחירים

הבניינים נמצאים בשלבים ראשונים של הקמה ולכן אין עדיין מידע על מחירי הדירות. ואולם, אתר הנדל"ן המקוון Apartments.com נותן מידע על נכסים להשכרה בסביבת הפרויקט. דירה בשטח של 80 מ"ר, בפרויקט Avalon ב־Mission Bay מוצעת להשכרה במחיר של 2,430 דולר לחודש. דירה בגודל 43 מ"ר, בפרויקט NEMA, בשכונת Mid-Market, מוצעת להשכרה במחיר של 470 דולר. דירה בשטח של 76 מ"ר בפרויקט 500 Folsom, בלב שכונת East Cut, מוצעת להשכרה במחיר של 3,397 דולר.

מספר בניינים: 4
דירות: כ-1,200
צפי לאכלוס: 2025
שטח כולל: 144 דונם