טיילת הדקל החדשה בטבריה: מהלך משמעותי להתרחבות העיר צפונה

אחרי שנים שבהן הכנרת נתקלה בחומה גבוהה לחופי טבריה, הטיילת החדשה כוללת טריבונה שתאפשר גישה ישירה למים • מדור אדריכלות

 

טיילת הדקל, טבריה / צילום: אבי אריש - רחף צילום פרוייקטים מהאוויר, אמיר לוטן
טיילת הדקל, טבריה / צילום: אבי אריש - רחף צילום פרוייקטים מהאוויר, אמיר לוטן

טיילת הדקל בטבריה, שנפתחה לציבור לפני שבועות אחדים, היא צעד משמעותי בהתרחבותה של העיר לכיוון צפון, וגם דוגמה ראשונה מסוגה לאורך חופי הכנרת, ליצירת ממשק ישיר ומיידי של מרחב עירוני בנוי עם קו המים. בשונה ממקומות אחרים בטבריה, שפוגשים את הימה עם חומה גבוהה, מדובר כאן ביצירת טריבונה, שמאפשרת גישה ישירה למים בזמנים שבהם הים רגוע, ואילו כשהכנרת סוערת היא מהווה סוג של מחסום.
עד לפני זמן לא רב היה קטע חוף זה, שתחום בין כביש 90 לבין קו המים, לא נגיש לציבור. בחלק ממנו הייתה שפוכת בניין וסלעים, ובמקומות אחדים הייתה חניה פיראטית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון

אדריכל מוטי לביא, לשעבר מהנדס העיר טבריה, שהיה זה שהגה את רעיון הטיילת, מסביר את המשמעות האורבנית שלה: "התחלנו עם הכנת תוכנית כוללת לכל 7.7 הקילומטרים של חוף הים בטבריה, כדי שתהיה רציפות להולכי רגל. שמנו לב שיש לנו נתקים, ולכן נתנו עדיפות ראשונה לאזורים האלה. חוף הדקל, למשל, יצר נתק בין אזור המלונות, שמסתיים בחוף רון, עם החלק הצפוני של העיר. באזור הזה, על שיפולי ההר, מקימה טבריה שכונה חדשה בשם 'מול ארבל', שכרגע בשלבי סיום פיתוח ותחילת בנייה, ונפגשת עם חוף לא מפותח. רצינו לייצר את החיבור בין החוף לעיר עצמה".

לביא מסביר שדובר כאן בגישה שונה לקו המים: "בעבר החופים בחלק הדרומי של העיר פותחו עם 'כליות', כלומר, קירות תומכים שיוצרים מעין הרחבה של החוף, אבל הם לא אפשרו גישה מהחוף אל המים. אני חשבתי שזו טעות וביקשתי רציפות ונגישות מיידית. המקום הכי יפה בעיניי זה המקום שבו הרמפה פוגשת את החוף".

אדריכל הנוף אמיר לוטן ממשרד מוריה אדריכלים Studio MA, שאחראי לתכנון הפרויקט, מסביר שמדובר באתגר יוצא דופן: "נוצר מצב אבסורדי של חוף שהוא לא פרטי, עם עצים בוגרים, אבל לחלוטין לא נגיש. ההישג הכי גדול שלנו הוא לא העיצוב, אלא העובדה שחילצנו את המקום מאיום התשתיות". לוטן מתכוון לצינור מים מלוחים ענק שעובר מטבחה שבצפון הכנרת, לנהר הירדן וים המלח, מתחת לקרקע. הוא מוסיף: "חברת מקורות לא מאפשרת לעשות כלום מעל המובלים שלהם, אפילו לא לטעת עצים. חלק מהתהליך הארוך והסיזיפי שעברנו, היה לעשות חוף אף על פי שיש מובל קבור". מעבר לכך הייתה תוכנית לבניית תחנת שאיבה ענקית לביוב, ממש במרכז החוף.

העתיד: פוד טרק על הטיילת / צילום: אבי אריש - רחף צילום פרוייקטים מהאוויר, אמיר לוטן
 העתיד: פוד טרק על הטיילת / צילום: אבי אריש - רחף צילום פרוייקטים מהאוויר, אמיר לוטן

הסביבה

בועז יוסף, ראש הוועדה הקרואה טבריה, מסביר שמדובר בשלב ראשון לפיתוח רחב היקף של "הריביירה הצפונית של טבריה": "לאורך כל הטיילת אנחנו רוצים להשאיר רצועת חוף שבה ניתן יהיה לשחות. יורדים במדרגות ישר לים, עם מלתחות, שירותים ואולי שירותי הסעדה, בצורה זו או אחרת - פודטרקים, שלא צריכים היתרי בנייה. את מעגן הדיג נשקם לדייגים ולאורחים. אחרי טיילת הדקל נפתח את חוף הגולשים. מצאנו שזה אחד המקומות הטובים בעולם לגלישה. נקים שם גם אתר קמפינג".

השכונה שנמצאת ממערב לכביש 90 מוגדרת על ידי יוסף כ"שכונת היוקרה" של טבריה: "חלק מהדירות יהיו דירות נופש בשטח של כ-50 מ"ר ובעלות של כ-2 מיליון שקל וגם דירות מגורים בשטח של כ-150 מ"ר, וילות יוקרתיות. אנחנו מקפידים על מינימום שתי חניות לכל דירה מעל שטח של 80 מ"ר. שלא ייווצר מצב שבו חונים לצד הכביש".

לאחרונה רכשה קבוצת תצפית נדל"ן, בשיתוף עם איש העסקים אבי דהאן, חטיבת קרקע בשטח 135 דונם, מהם רצועת חוף של 20 דונם, מצפון לטיילת הדקל. שווי הקרקע מוערך ביותר מ-50 מיליון שקל.

המחירים

הטיילת הוקמה אמנם, אך הפרויקט לא הושלם עדיין כי חוף הרחצה לא פותח במלואו. העלות עד כה עומדת על כ-15 מיליון שקל. לדברי יוסף: "שר התיירות היה פה בחנוכת המקום והוא אישר לנו את המשך פיתוח הטיילת. יש לנו 40 מיליון שקל שחונים במשרד התיירות". 

תכנון: אדריכל הנוף אמיר לוטן
עלות הקמה: כ־15 מיליון שקל
שטח מסחרי: 1,700 מ"ר
מיקום: צפון טבריה