מה יש בווילה הישראלית שהגיעה ל"בתים המוזרים בעולם" של נטפליקס?

בני זוג עם שישה ילדים ביקשו בית יוצא דופן, עם מקומות מדיטטביים • האדריכל פיצו קדם: "הישראלים אוהבים לארח. כשאתה פותח את חלונות הוויטרינה הגדולים אתה חש שהחצר היא בתוך הבית"

הווילה שתיכנן אדריכל הצמרת פיצו קדם בהרצליה / צילום: עמית גירון
הווילה שתיכנן אדריכל הצמרת פיצו קדם בהרצליה / צילום: עמית גירון

הווילה שתיכנן אדריכל הצמרת פיצו קדם בהרצליה פיתוח זכתה לתהילת עולם כשהופיעה, יחד עם עוד כמה וילות מרחבי ישראל, בעונה השלישית של הסדרה "הבתים המוזרים בעולם" המשודרת בנטפליקס. שני המנחים של הסדרה, קרולין קוונטין ופירס טיילר, שביקרו במקום, התפעלו מהגודל, מהחזות המכובדת והדיסקרטית, ומצד שני גם מהפתיחות והממשק המתוחכם והבלתי אמצעי עם החוץ. נראה ששניהם הזדהו עם ההגדרה שהמציאה בעלת הבית, שקראה למקום "בית מחבק".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכל:

האדריכל פיצו קדם הוא מותג שאפשר לזהות את טביעת היד שלו. המבנים שלו בהירים, כאילו קלים, עם שליטה מתוחכמת בחומרים ובטקסטורות.

הבית:

הבית בהרצליה פיתוח, שבו מתגוררים אוסי הישראלית וסטיב הבריטי, עם ששת ילדיהם, אינו חושף את עצמו לעוברים ולשבים. חזית הבית שפונה לרחוב היא בגובה שתי קומות מעל מפלס הרחוב ונראית לבנה ואטומה. אפילו רצועת החלון העוברת לכל אורך הקומה הראשונה מכוסה בסבכה שעוצבה במיוחד למבנה. החזית האחורית פתוחה כמעט לחלוטין לכיוון החצר וחושפת סלון וקומת אירוח במפלס הקרקע, חדרי שינה בקומה הראשונה, ואזור "שעשועים", הכולל פינות משחק, צפייה בטלוויזיה, בר ועוד, במפלס הנמוך.

הווילה. מבט מבחוץ / צילום: עמית גירון
 הווילה. מבט מבחוץ / צילום: עמית גירון

האדריכלות:

בשיחה עם גלובס מתאר פיצו קדם את הליך העבודה: "אני עושה לא מעט בנייני מגורים ואפילו מסעדות, אבל בתים פרטיים הם אחרים. הם סוג של פורטרט שאני מצייר במכחול שלי, של המזמינים - המשפחה שתגור בו. השיח שאני מייצר הוא דרך החיים, השימושים. מה חשוב למשפחה, איפה הם מתאגדים ואיפה מחפשים את הפרטיות. איך מכונת החיים עובדת להם.

"הדבר השני קשור לעיצוב. אני מנסה להבין מה סוג המראה שהם מחפשים. במובנים של בולטות, או אי בולטות, חיבור למודרניזם וכיו"ב. הדבר הראשון שמזמין העבודה אמר לי היה שהוא מחפש משהו שהוא יהיה יוצא דופן, unique, לא גנרי".

קדם מספר שבשיחה מקדימה עם מזמין העבודה הבריטי הוא שאל אותו מה מקצועו: "הוא ענה לי, אני sitter. לא כל כך הבנתי על מה הוא מדבר אף על פי שלמדתי בלונדון. הוא הסביר לי שהוא אוהב לשבת. לפעמים ליד הבריכה, לפעמים ליד האח. בעצם יצרתי לו מקומות מדיטטביים. מקומות שהאור חודר אליהם, חוויות מיוחדות בתוך הבית, שלווה".

יש בבית קו עיצובי אחד וברור. קדם: "ברוב הבתים בישראל המגרשים הם לאורך. נדיר לפגוש מגרש שהוא רוחבי. המפגש עם הרחוב ארוך ומשמעותי והבנתי שתהיה מסה נורא גדולה כלפי הרחוב. ולכן ניסיתי להקליל את הבית עם הזווית האלכסונית בגג. הגג מרחף - לא נוגע בכלל במסה התחתונה. חלון סרט מודרניסטי אמיתי גורם לזה שבלילה, כשהוא דולק, הגג נראה כמו ענן. הזוויות המתפרצות כלפי חוץ נותנות לו תחושה של ריחוף".
"לקחנו את האלמנט של הזווית האלכסונית בגג וחזרנו אליה במקומות אחרים. אנחנו חוזרים על זה גם במדרגות, גם בגופי התאורה ובאלמנטים בריהוט. אפילו החצר האחורית חפורה באותה זווית. יש המשכיות לקו. כשאני אומר פרויקט מהודק, לזה אני מתכוון".
קדם מעיד שהוא אוהב לייצר "שכבות של סינון": "אנחנו מתחילים במסה מאוד אטומה ומחוררים אותה עם משרבייה מודרנית, שמאפשרת פחות שמש ישירה, אבל גם פרטיות, כולל מעבר אוויר. כשאתה פותח את חלונות הוויטרינה הגדולים אתה חש שהחצר היא בתוך הבית. אנחנו הישראלים מאוד אוהבים את האירוח. לטשטש את הגבולות בין פנים וחוץ".

אחד האמצעים שבהם קדם משתמש כדי לחבר את הפנים עם החוץ הוא "חלל הביניים", התווך: "הבית מתרכז למפגש באמצע, נקודת מרכז שמחברת את הסלון והמטבח. זה לא חוץ מלא וגם לא פנים מלא. זה חלל שמאוד מתאים לאקלים הישראלי. לתוך החללים המאוד מינימליסטיים, עם הצבעוניות המונוכרומטית, אני מייצר עניין עם משחקי אור. שכשעלי עץ הפיטנה בחצר נעים ברוח, אז הצל מוקרן על הגג".

שטח בנוי: 800 מ"ר

שטח המגרש: 1123 מ"ר

שנת בנייה: 2015

מיקום: הרצליה