אדריכלות | פיצ'ר

המטרו בערב הסעודית: אדריכלים בינלאומיים מתכננים את התחנות

הצצה לשלוש מהתחנות הגדולות של מערכת המטרו החדשה של ריאד, שתעבור לאורך 176 ק"מ • עלות הפרויקט עומדת על 22 מיליארד דולר • מדור אדריכלות חדש

תחנות המטרו של ריאד / הדמיה: RDA
תחנות המטרו של ריאד / הדמיה: RDA

המטרו החדש של ריאד, שאמור להתחיל לפעול בשנה הקרובה, יעבור לאורך 176 ק"מ, יהיו בו שישה קווים ו-85 תחנות. עלות הפרויקט 22 מיליארד דולר. אוכלוסיית מטרופולין העיר ריאד מונה כעת כ-6 מיליון איש והצפי הוא שבתוך עשר שנים תגיע ל-8.5 מיליון. לפי ההערכות, ב-2030, ינועו במטרו של ריאד כ-3.6 מיליון איש.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכלות:
משרדי האדריכלים של תחנות המעבר נבחרו בתחרות מוזמנים, מקרב המשרדים הבולטים בעולם. אדריכלות תחנות המעבר של המטרו (התחנות שבהן אפשר גם לעבור מקו לקו) של ריאד חושפת את הגישה הסעודית לנושא עיצוב מוקדי תחבורת המונים: ניסיון להתמודד עם מזג האוויר החם והמדברי של חצי האי ערב, והכבוד הרב שניתן לאדריכלות. הם רוצים מונומנטים.

התחנה ע"ש המלך עבדאללה:
תחנת הרכבת ע"ש המלך עבדאללה (בתמונה הגדולה) ממוקמת באזור העסקים של ריאד, KAFD, בחלק המזרחי של כביש הטבעת הצפוני של העיר, ומקשרת את הקווים 1, 4 ו-6. התחנה תוכננה בידי משרד האדריכלים זאהה חדיד.

תחנת המטרו, שכמו בפרויקטים נוספים של המשרד, עוצבה בתכנון פרמטרי (הכוונה היא שהעיצוב, ולא רק השרטוט, נעשה בסיוע של מחשב), נראית כמו אלמוג, או כמו חיה תת-ימית עצומה ששכובה על גחונה ומקושרת באמצעות מחושים מאורכים, שהם גשרים, לרובע העסקים. שלד המתכת המחורר והבהיר של המבנה, ששטחו 45 אלף מ"ר והוא מתנשא לגובה של ארבע קומות מעל הקרקע ועוד שתיים מתחת לפני הקרקע, מאפשר החדרה וסינון של אור השמש העזה והחום.

תחנת המטרו היא לא רק תחנת מעבר אלא מקום מפגש (Hub) שיש בו פונקציות נוספות המותאמות לאזור העסקים שבו הוא ממוקם.

תחנת קאסר אל חוכם:
תוכננה על ידי משרד האדריכלים סנוהטה (Snøhetta), משרד נורווגי במקור, וכיום בינלאומי. המשרד התפרסם לראשונה כשתכנן ב-2003 את הספרייה החדשה של העיר אלכסנדריה במצרים. בשנים האחרונות תכנן המשרד, בין היתר, את בית האופרה והבלט של נורבגיה ואת הסניף הווינאי של חנות הכולבו הגרמנית KaDeWe.

תחנת קאסר אל חוכם / הדמיה: Sn?hetta
 תחנת קאסר אל חוכם / הדמיה: Sn?hetta

קאסר אל חוכם (בעברית: "ארמון הצדק") הוא המרכז השלטוני הישן של העיר, העיר התחתית, שם שוכן הארמון הראשון של שליטי ריאד עד לאיחוד של ערב הסעודית ב-1932, מסגד אגא חאן, הגדול בעיר, שוק אל זאל (Souk Al Zal) וגם פארק ענק.
תחנת המטרו בקאסר אל חוכם מאפשרת מעבר בין הקווים 1 ו-3. שטח התחנה הוא הוא כ-20,000 מ"ר והיא כוללת גם 5,500 מ"ר של שטחי תעסוקה ו-1,500 מ"ר שמיועד למסגד.

מבנה תחנת המטרו נראה מבחוץ כמו קערת נירוסטה עצומה, חופת ענק העשויה משלד מתכת וזכוכית. החלק הפנימי של החופה מכוסה במערכת סיבים אופטיים שיודעת לסנן את האור ובו זמנית לאגור את החום. במפלס נמוך מהרחוב ממוקם אטריום מרכזי שבו כיכר עצומה עם עצי דקל.

באתר האינטרנט של משרד האדריכלים מודגש הערך החברתי של התחנה, שהיא לא רק מקום מעבר, אלא גם חלל ציבורי. "תחנת המטרו תהפוך לאייקון המבשר את הרנסנס של ריאד. המבנה בנוי על עקרונות בני קיימא ומאיר את המצפון של דור חדש, שבונה עתיד שמזהה את הערך של המקורות הטבעיים והחשיבות שלהם להתחדשות העירונית".

התחנה המערבית:
התחנה המערבית (WESTERN STATION) תוכננה בידי משרד האדריכלים הסעודי עומרניה. באתר האינטרנט של המשרד מבהירים האדריכלים כי "המטרה שלנו הייתה לעצב מרכז תעבורה רב-תכליתי שיפנה לכאלה שלא רגילים בהכרח לנסיעה בתחבורה ציבורית. הוא מכיל את התרבות של העיר, כמו גם ערך נדל"ני". בדומה לתחנות האחרות, גם כאן יש מסגד בשטח של 1,000 מ"ר.

התחנה המערבית / הדמיה: Omrania
 התחנה המערבית / הדמיה: Omrania

הדימוי שבו משתמשים האדריכלים לתאר את הפרויקט הוא של חולות מדבר: "הקונספט העיצובי של בניין התחנה הוא אינטרפרטציה מודרנית של דיונות חולות המדבר, מצב שבו צורניות הדיונה עם צבעוניות המדבר מייצרת את הכניסות לתחנה, החדרה של אור יום והצללה להולכי הרגל".

תחנות המטרו של ריאד - נתונים:

מיקום: ריאד, ערב הסעודית
תחנות: 85
עלות: 22 מיליארד דולר
קווים: 6