אדריכלות | פיצ'ר

חוזרים לשורשים: גם מגדלים אפשר לבנות מעץ

במקומות שבהם יש הרבה עץ, אפשר לוותר על הבלוקים ולהרוויח גמישות תכנונית • 
מדור אדריכלות חדש 

נורבגיה, Mjøstårnet / צילום: Shutterstock
נורבגיה, Mjøstårnet / צילום: Shutterstock

מאז המצאת הבטון המזוין, בסוף המאה ה-19, טכנולוגיית הבנייה לא השתנתה באופן מהותי. הקונסטרוקציה של מרבית המבנים בכל העולם עשויה בטון, והקירות מבלוקים. ואולם בתקופה האחרונה יש באירופה ובארצות הברית עדנה לבנייה בעץ. אין הכוונה לבניית בתים צמודי קרקע, כאלה בנו תמיד, אלא למבנים גבוהים, אפילו מגדלים, שהקונסטרוקציה שלהם בנויה מעץ, או מבטון ועץ.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למעשה, לא מדובר בקורות עץ כי אם בחומר המכונה mass timber, או Cross-laminated timber, והוא מורכב משכבות של עץ שמחוברות זו לזו בהדבקה, או באמצעות סיכות. את העלייה בהתעניינות בבנייה בעץ ניתן לייחס לתשומת הלב העולה לשימוש בחומרים מקומיים, מן הטבע.

מועצת העץ הקנדית מציגה שורה של יתרונות לבתים הללו: הקונסטרוקציה שלהם קלה יותר מבחינת משקל, ולכן ניתן לבנות בנייה גבוהה במקומות שבהם הקרקע אינה יציבה, או שיש בהם רעידות אדמה; בשונה ממבנים שעשויים מבטון, המבנים שבנויים כולם מעץ מבודדים יותר טוב ולא סובלים מ"גשרי קור" (חדירת קור לבניין דרך הבטון); הבנייה שקטה ונקייה יותר. הנה כמה דוגמאות לבניינים כאלה.

ברומונדל, נורבגיה: בניין מעורב שימושים

MjØstårnet הוא בניין מעורב שימושים בגובה 85 מטר (18 קומות), שתוכנן ליד אגם MjØsa, בעיר Brumunddal בנורבגיה. בבניין יש מלון, דירות מגורים, מסעדה וחללים ציבוריים משותפים. האדריכלות שהיא של משרד בשם Voll Arkitekter.

אנשי השיווק של היזמית, חברת Moelven, מבהירים כי "MjØstårnet הוא ההוכחה שניתן להקים מגדלים ירוקים באמצעות משאבים מקומיים, עם ספקים מקומיים ובאמצעות חומרים בני השגה". הייחוד של הבניין הוא שכל הקונסטרוקציה תוכננה מעץ.

הכוונה היא שהעמודים והקורות הראשיים עשויים מעץ. נעשה שימוש בבטון, לצורכי אקוסטיקה וחוזק.

טורונטו, קנדה: בית ספר לטכנולוגיות מידע

בימים אלה נבנה בג’ורג’ בראון קולג’ בטורונטו the arbour - מבנה בית הספר לטכנולוגיות מידע ממוחשב, שאמור לשים את המוסד האקדמי בחזית הבנייה האקולוגית ולהיות מבנה הציבור הגבוה העשוי מעץ הראשון בחבל אונטריו. לצורך בחירת המתכננים נערכה תחרות בינלאומית שבה נבחרו Moriyama & Teshima Architects ו-Acton Ostry Architects.

טורונטו, The Arbour / הדמיה: Moriyama&Teshima Architects, MAD
 טורונטו, The Arbour / הדמיה: Moriyama&Teshima Architects, MAD

המבנה, שמגיע לגובה של 56 מטר (12 קומות), נראה כמו קופסה ענקית עשויה עץ וזכוכית. הגג הקמור נועד לשאת עליו קולטי שמש שמספקים את תצרוכת האנרגיה של המבנה. הקונסטרוקציה של המבנה עשויה מעץ לבוד (CLT), אך רצפות הקומות עשויות מלוחות בטון דרוך. הבנייה בעץ נעשית לפי סטנדרטים סביבתיים מחמירים, ויש ערנות מיוחדת לכך שמקורו של העץ לבנייה ביערות מיוחדים שיכולים להתחדש.

רוטרדם, הולנד: מבנה מעל התחנה המרכזית של העיר

בימים אלה נבנה בתחנה המרכזית של רוטרדם, הולנד, מגדל מעורב שימושים, הכולל תעסוקה, אזורי בילוי ומגורים, בגובה 114 מטר (37 קומות). האדריכלים, משרד PLP הלונדוני, מכנים אותו tree house.

לפי אתר האינטרנט של הפרויקט, המבנה יהיה עשוי ברובו מעץ וישלב גם חומרים ממוחזרים. אזור הגרעין, הכולל את פירי המעליות וגרמי המדרגות יהיה יצוק בטון, ועיקר השימוש בעץ יהיה בחומרי הגמר. הן של הפנים והן של החוץ.

הבניין ייבנה לפי תקנים מתקדמים של בנייה ירוקה, ויכלול מערכות שיאפשרו איסוף ואיגום של מי גשם ויבטיחו אוויר נקי. גם החללים הציבוריים, המרפסות והגג של הבניין יהיו מגוננים, כך שתיווצר תחושה של מיקרו-אקלים, ירוק, מתון ונעים.

ברלין, גרמניה: מגדל העץ הגבוה ביותר באירופה

בסוף חודש ינואר האחרון החלה בנייתו של פרויקט WoHo (קיצור של Wohnhochhaus, שזה "בניין מגורים גבוה" בגרמנית) ברובע קרויצברג בברלין. המבנה, שגובהו 98 מטר, 29 קומות, ועלות הקמתו מוערכת ב-90 מיליון אירו, יבלוט בהרבה מעל הבנייה הטיפוסית בשכונה, ואולם ייחודו העיקרי הוא שעיקר הבנייה תיעשה בעץ ולכן הוא משווק כמגדל העץ הגבוה ביותר באירופה.

ברלין, WoHo / הדמיה: Moriyama&Teshima Architects, MAD
 ברלין, WoHo / הדמיה: Moriyama&Teshima Architects, MAD

למעשה, קומת המסד, גרעין הבניין והקונסטרוקציה, יהיו עשויים מבטון יצוק. שאר חלקי המבנה והמעטפת מקורות מלוחות עץ מודבקים. בחללי הפנים יהיה שימוש ניכר בעץ, ללא חיפוי טיח או ריצוף קשיח.

התכנון הוא של משרד האדריכלים הנורווגי MAD.

יתרונות הבנייה בעץ:

■ הקונסטרוקציה קלה יותר

■ יש פחות פסולת בניין

■ הבנייה שקטה יותר

■ אין גשרי קור