אדריכלות | פיצ'ר

מה עשתה כהונת טראמפ למחירי הדירות בבניין שלו בניו יורק

אם דונלד טראמפ יבחר לחזור לביתו שממוקם בשדרה החמישית בניו יורק, הוא יגלה כי הזמן שחלף לא השפיע לטובה על מחירי הדירות במגדל • מדור אדריכלות חדש 

מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כשנשיאה ה-45 של ארה"ב דונלד טראמפ ייאלץ לעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר. נצטרך לחכות ולראות איפה הוא יגור. לאימפריית הנדל"ן של משפחת טראמפ, THE TRUMP ORGANIZATION, יש מאות נכסים בכל העולם. לו עצמו יש בתי ענק במאר-א-לגו, פלורידה; בבדפורד, ניו יורק; בשרלוטוויל, וירג’יניה; וכמובן שבטראמפ טאואר בניו יורק.

טראמפ טאואר ממוקם בשדרה החמישית בניו יורק, בין הרחובות ה-56 וה-57. משרדיו של טראמפ מוקמו בקומה ה-26 של המגדל והייתה לו מעלית פרטית לפנטהאוז, שבו התגורר. הקמפיינים של טראמפ במערכות הבחירות של 2016, כמו גם האחרונה, נוהלו מכאן. הפנטהאוז במגדל, ששטחו כ-1,000 מ"ר, מעוצב בסגנון לואי ה-14. שוויו מוערך ב-100 מיליון דולר והוא היה משכנם העיקרי של הנשיא היוצא, של רעייתו מלניה ושל בנם בארון, עד 2017.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון:

כמה קומות יש בטראמפ טאואר? לפי אתר חברת הנדל"ן המשפחתית, גובהו 68 קומות, משום שהקומות המסחריות, התחתונות, הן גבוהות במיוחד. לפי המועצה הבינלאומית לגורדי שחקים, יש בו 58 קומות בלבד.

הקמת הבניין החלה ב-1979 והוא אוכלס ב-1983. הבניין כולל אטריום ענק, שהוא חלל ציבורי פתוח ובו מפל מים וחנויות יוקרה, 13 קומות משרדים ו-263 יח"ד בקומות העליונות. לקניון ולמשרדים יש כניסה מהשדרה החמישית, ולדיירים יש כניסה נפרדת, מרחוב 56.

האדריכלות:

על אדריכלות המגדל חתום האדריכל Der Scutt ממשרד האדריכלים Poor, Swanke, Hayden & Conner. משרד האדריכלים פשט את הרגל ב-2015, אבל לפני כן היה משרד בינלאומי מוביל, ובין היתר היה אחראי לשיפוץ של פסל החירות בניו יורק, ב-1986.

המגדל מתוכנן בצורה כזו שיבלוט ויחרוג מהדגם החזרתי, השגרתי והפונקציונלי של המגדלים בניו יורק - פונקציונליות עם קישוט. בחלק הפונה לשדרה החמישית יש גריעה משולשת ומדורגת בקופסת הזכוכית הקשוחה, שפוגשת את הרחוב בווריאציה על מבנה פירמידלי, המונח מעל מסד שש קומות האטריום.

הביקורת:

הביקורת על המגדל נמתחה עוד לפני שהוקם. באתר שבו נבנה המגדל שכנה חנות הכלבו הוותיקה Bonwit Teller. טראמפ, שהרס את המבנה, התחייב בפני אוצרי מוזיאון המטרופוליטן שיעביר אליהם את פסלי האלות המעורטלות, העשויים אבן גיר, שעיטרו את חזיתות המבנה, אולם החליט להשמיד אותם. בראיונות שנתן אז אמר שהפסלים הם לא יותר מאשר "זבל" ושהעתקתם הייתה עולה לו ממון רב - וספג זעם רב.

ב-2016, כשטראמפ התמנה לנשיא, התפתח זן חדש של ביקורת אדריכלית שקשרה את נכסי הנדל"ן שלו עם אישיותו. קראו לזה "Trumpitecture". האדריכל דוג סטייקר כתב במגזין המקוון dezeen ש"הטראמפיטקטורה עומדת כבר עשורים כשיקוף של הערכים שטראמפ מגלם, בגאווה גדולה ובבהירות. היא מציעה לעולם הזדמנות לחבק את כל מה שהוא מיושן ורגרסיבי, שמחמיץ את ההזדמנות לעומק ולתובנה לטובת הקל והפשטני, להחמיץ כל הזדמנות לבנות עולם טוב יותר, בכל מובן".

המחירים:

לדברי העיתונאית שהאין נזיריפור, בכתבה ל"בלומברג", מאז שטראמפ נבחר לנשיא הביקוש למגדל בירידה משמעותית. בארבע השנים האחרונות נמכרו במקום 13 דירות, חלקן בהנחה של עד 20%. סוכני נדל"ן שהתראיינו לכתבה סיפרו שרבים אינם מעוניינים לגור בבניין ששמו של טראמפ מתנוסס עליו.

דירה בשטח 233 מ"ר, עם שלושה חדרי שינה, מוצעת למכירה באתר CityRealty במחיר של 8 מיליון דולר. מהמטבח אפשר לראות את הסנטרל פארק. דירה בשטח 146 מ"ר, עם שני חדרי שינה, מוצעת למכירה במחיר של 3 מיליון דולר, בעיצוב פנים שמזכיר ארמון צרפתי מהמאה ה-18. באתר zillow מוצעת דירה בשטח 136 מ"ר, בקומה 32, במחיר של 2.5 מיליון דולר.

מגדל טראמפ, ניו יורק - נתונים:

מיקום: השדרה החמישית במנהטן
גובה: 202 מטר, 58 קומות
אדריכל: Poor , Swanke , Hayden & Conner
שנת אכלוס: 1983