אדריכלות | פיצ'ר

הבניין הגמיש: מחיצות במקום קירות, רהיטים רב-תכליתיים

פרויקט מגורים חדש מציע חללים בגודל משתנה בתוך הדירה ושטחים משותפים לשכנים, ברוח מגפת הקורונה • מדור אדריכלות

פרויקט Van B, מינכן / הדמיה: UNstudio
פרויקט Van B, מינכן / הדמיה: UNstudio

הפרויקט המכונה Van B, ב-Infanteriestrasse במינכן, ממש על יד ה"הרובע היצירתי" Kreativquartier)), מוצג על ידי יוצריו, משרד האדריכלים ההולנדי והבינלאומי המפורסם UNStudio, כטיפוס מגורים חדש, החוזה את פני העתיד: "צורה חדשה של מגורים בעיר". בגל הפרסומים ששטף לאחרונה את מגזיני האדריכלות המקוונים הפופולריים מוצג המבנה כפתרון האולטימטיבי לסגנון החיים של ימי מגפת הקורונה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון

בראיון למגזין העיצוב האינטרנטי desginboom מסביר האדריכל ון ברקל, ממייסדי UNStudio, את ייחודו של מבנה המגורים שעיצב: "מה שהופך את הפרויקט למיוחד ויוצא דופן זה שהוא מציע צורה חדשה לגמרי של מגורים ‘מתוחכמים’. זה לא מתוחכם במובן הרגיל של אינטגרציה טכנית; זה מערב רעיונות פרשניים מהעולם הדיגיטלי במטרה לשפר את החללים הפיזיים והאנלוגיים שאנחנו מאכלסים. מה שקורה זה שהחללים המסוימים בבתים שלנו חייבים להפוך למולטי-פונקציונליים, וישמשו כמשרדים, חדרי כושר, חדרי אירוח ואזורי מחבוא לשינה, והכול בבת אחת".

מבחוץ הבניין נראה מעניין אבל לא מאוד חדשני: עוד קופסה בגובה של שבע קומות מצופה במרפסות בולטות וקופצות, כאילו פיסולית. כדי להוסיף לנופך הקריאטיבי מעוצב חלק מגג הקומה האחרונה בסגנון פריזאי. הבניין מציע 142 דירות בשטחים שבין 33 ל-172 מ"ר, עם חדר שינה אחד או שניים.

עיקר גאוותם של האדריכלים על הוורסטיליות הרבה של החללים. זה אומר שהדירות, גם אם הן קטנות יחסית, מאפשרות מידה של גמישות בארגון החלל: מחיצות ניידות במקום קירות, רהיטים שיכולים לשמש לכמה תכליות ועוד. לכל הדירות יש קשר עם החוץ. לקומות הקרקע יש גינה זעירה, לאחרים, מרפסות קטנות ועל הגג - גינה משותפת. ברוח הזמן, הבניין מציע גם פסיליטיז של כלכלה שיתופית: מטבחים קומונאליים, פטיו עם חדר כושר, תחנת תיקון אופניים ואזורי שהייה ומפגש.

המיקום

נוסף לאדריכלות ולתכנון המעניינים, במקרה הזה גם המיקום מעניין. אתר האינטרנט של מיזם הרובע היצירתי מציין כבדרך אגב שהבניין נבנה בשטח בסיס צבאי בשם Luitpoldkaserne, ששימש כבסיס מסוף המאה ה-19. אחרי מלחמת העולם השנייה שוכנו בו פליטים ממזרח אירופה.

הרובע היצירתי, או כמו שאתר האינטרנט של הרובע מגדיר אותו "שדה משחקים של רעיונות", יחולק לארבעה אזורים: פארק יצירתי, מעבדה יצירתית, במה יצירתית ושדה יצירתי. מבחינת תמהיל השימושים, הכוונה היא לייצר כאן עירוב של אמנויות והייטק, וגם של מגורים.

הבנייה החדשה תהיה בסגנון הבניינים הישנים של Dachauer Str. ותכלול בניינים בגובה שמונה קומות, עם חנויות בקומת הקרקע וחצר פנימית. העירייה מעוניינת ליצור במקום דיור בר-השגה ולכן יוזמות המגורים החדשות הראשונות יוקמו ע"י החברות המשכנות העירוניות GWG ו-Gewofag ולחברות שיתחייבו להקים דיור להשכרה בתנאים שקבעה העירייה.

המחירים

כמה יעלה לגור בפרויקט Van B? מאתר Neubau Kompass ניתן ללמוד שמחירה של דירה בשטח 38 מ"ר - 539 אלף אירו. דירה בשטח 44 מ"ר תעלה 749 אלף אירו. דירת גג בשטח 71 מ"ר מוצעת למכירה במחיר של 1.84 מיליון אירו.

אדריכלות: משרד UNStudio 
מחיר: 539 אלף אירו לדירת 38 מ"ר
דירות: 142
מיקום: "הרובע היצירתי", מינכן