קופסה עם עור כפול: בניין משרדים פשוט אבל חדשני

בקומת הגג של הבניין יש אזור לאירועים, ובו גם בריכה • האדריכל אבי לייזר: "הקפנו את המשרדים עם מרפסת ארוכה כך שניתן לצאת החוצה, לשוטט" • מדור אדריכלות

בניין משרדים בראשון לציון / צילום: שי אפשטיין
בניין משרדים בראשון לציון / צילום: שי אפשטיין

הבניין החדש ברחוב בקר 4, במתחם "הרובע" בראשון לציון, הוא לכאורה עוד מבנה נדל"ן מניב שארוז בקופסא "נקייה", מודרנית. ואולם, במקרה הזה האדריכלות הפשוטה לכאורה מסתירה "טריק" שיש לו גם משמעות אקולוגית.

המתחם

מתחם הרובע (רובע הבילויים), ששטחו הוא 100 דונם וגבולותיו הם הרחובות פיקה, מכבים, שמוטקין ופריימן וציר 412, תפקד במשך שנים כסוג של חצר אחורית, עם מבני מלאכה ומסחר מוזנחים. הקצה של מרכז העיר. לפני כ-13 שנים יזמה העירייה, בראשותו של דב צור, תחרות סגורה לשיקום המתחם, שבה זכה משרד האדריכלים מייזליץ כסיף רויטמן. התוכנית שהציעו האדריכלים, שאחראים בין היתר לשיקום של נמל תל אביב ולהקמת הטיילת החדשה בתל אביב, כללה את עיצוב המרחב הציבורי ושינוי של הסדרי התנועה והחניה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכל קיריל קוזיול, מהנדס העיר, מסביר על השינוי שהאזור עובר: "הנהלת העיר הקודמת זיהתה אזור מעניין מאוד מבחינה אורבנית ואדריכלית. המתחם הזה נגיש ומשורת מצוין ע"י תחבורה ציבורית. מצד שני, זה בלוק עירוני מעניין של בינוי אינטנסיבי פרטי, שעוטף חלל מרכזי ציבורי, מעין חצר גדולה, שבמקור הייתה די מוזנחת. נהיה פה פרויקט שמושך יזמים להתכנס סביבו ולא באזורים אחרים. אנחנו עושים כל מיני פעולות להזיז שימושים לא מתאימים למקומות אחרים, כמו גם לאשר תב"עות שמוסיפות זכויות בנייה".

את מהלך ההתחדשות הנופי/מרחבי השלים האדריכל אבי לייזר: "המומחיות של המשרד שלי היא לעבוד עם הרבה לקוחות. עשינו את זה במדרחוב רוטשילד וגם כאן. ניהלנו שיפוץ וחידוש חזיתות של למעלה מ-70 עסקים. זו עבודה מאוד מורכבת, כי אנחנו נותנים שירות לעירייה אבל גם לעסקים".

המרפסת העוטפת את הבניין / צילום: שי אפשטיין
 המרפסת העוטפת את הבניין / צילום: שי אפשטיין

המבנה

המבנה החדש ברחוב בקר 4 נבנה ביוזמת חברת שפע מיטב נדל"ן. גם הוא תוכנן על ידי אבי לייזר. שטחו 1,200 מ"ר וגובהו שלוש קומות. בהתאם לתב"ע של הרובע, הבניין כולל מסחר, תעסוקה ובילויים. בקומת הקרקע, שהיא גבוהה יחסית, יש חנויות, ומעליה משרדים. בקומת הגג יש אזור לאירועים, כולל בריכה.

התכנון

לייזר מוסיף: "רציתי לעשות קופסת זכוכית, אבל היה לי ברור שזה לא הגיוני. בארץ שלנו אתה צריך להשקיע תקציב ניכר במזגנים ובהצללות פנימיות. אני חושב שזה בזבוז. עשינו חזית כפולה, ששכבה אחת שלה היא חלון, שמאפשר לראות כלפי חוץ, ושכבה נוספת, חיצונית, של רפפות מאלומיניום. מאחר שידענו שאין תקציב לרפפות שיכולות לזוז לפי תנועת השמש, תכננו אותן כך שהן קבועות אך בזווית שונה, כך שהקרינה נחסמת והשמש אף פעם לא ישירה. הקפנו את המשרדים עם מרפסת ארוכה, סוג של cat walk, כך שניתן לצאת החוצה, לשוטט. החיפוי זה מצל על החנויות והוא המעקה של קומת הגג".

מיקום: מתחם הרובע, ראשון לציון
שטח: 1,200 מ"ר. 3 קומות
יזמית: שפע מיטב נדל"ן