אדריכלות | פיצ'ר

האסטרטגיה של פריז: דיור בר השגה בעיצוב יוקרתי

פרויקט חדש ברובע ה-16 בפריז, לא הרחק מיער בולון, מוכיח שדיור ציבורי לא חייב להיראות כמו סלאמס • מדור אדריכלות

 

דיור בר–השגה בעיצוב יוקרתי בפריז / צילום: studio SANAA
דיור בר–השגה בעיצוב יוקרתי בפריז / צילום: studio SANAA

כשמדברים על דיור ציבורי בישראל, המחשבה המיידית היא על בתי שיכון בערי פריפריה או בעיירות הפיתוח, ותמיד מדובר במבנים ישנים ודהויים. אפשר לספור על כף יד אחת את הפרויקטים החדשים שקמו בשנים האחרונות בתל אביב ומתמודדים עם הסוגיה של דיור להשכרה.

לעומת זאת, בפריז הבינו כבר במאה ה-18 שאפשר גם אחרת. פרויקט מגורים חדש ב-Avenue du Marechal Fayolle מס' 49, ברובע ה-16, בפריז, מציע אלטרנטיבה מעוררת מחשבה.

נקודת הפתיחה של הפרויקט מרתקת כי הוא ממוקם ברובע שבו נמצאים מגדל אייפל, המוזיאון העירוני לאמנות מודרנית, וגם כמה שגרירויות של מדינות אפריקאיות. הרובע גובל, ממערב, ביער בולון, הפארק הציבורי השני בגודלו בפריז.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכלות:

את הפרויקט תכנן משרד האדריכלים היפני studio SANAA, זוכה פרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות. בין העבודות של המשרד ניתן למנות את מרכז הלמידה של רולקס בלוזאן, שוויץ; ביתן אמנות הזכוכית במוזיאון טולדו, אוהיו, ארצות הברית; המוזיאון החדש לאמנות עכשווית בניו יורק; ביתן סרפנטיין בלונדון; בניין כריסטיאן דיור בטוקיו ומוזיאון המאה ה-21 לאמנות עכשווית ב-Kanazawa.

בישראל, studio SANAA אחראי לתכנון של מבנה האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל במגרש הרוסים בירושלים, המוקם בימים אלה.

התכנון:

הקומפלקס ב-Avenue du Marechal Fayolle כולל ארבעה מבנים ובהם 140 יח"ד, על מגרש ששטחו כ-2.2 דונמים. צורתם של המבנים היא כעין אמבה, הם מטויחים בגוון בהיר, החלונות שלהם ממוקמים בצורה כאילו אקראית, וקומת הקרקע פתוחה, כך שהם כמעט מרחפים מעל הגינה. ברמת התוכנית, המבנים מזכירים את פרויקט רביעיית פלורנטין שתכנן האדריכל אילן פיבקו ליד דרך סלמה, בתל אביב.

בסרטון באתר PAVILLON DE L'ARSENAL מסבירה האדריכלית קזויו סג'ימה שנקודת המוצא שלהם לתכנון הפרויקט התחשבה בכך שהם ביקשו "לייצר גשר בין העירוניות לטבע". הבחירה לבנות ארבעה מבנים, ולא בלוק אחד גדול עם חצר פנימית, כמקובל באזור זה של פריז, אף היא אינה שגרתית: "המנח הזה נותן לרוח ולאור לחדור פנימה ומאפשר לכל דירה יותר מבטים. החלטנו לפתוח את קומות הקרקע ולהציב את המבנה על עמודים, כך שניתן לראות את היער".

המחירים:

כמה עולה לגור ברובע ה-16? אתר שיווק הנדל"ן r'esidences immobilier, שמרכז מידע מסוכנויות תיווך שונות, מציע למכירה דירת שלושה חדרים בשטח 91 מ"ר, בבניין משנות ה-30, במחיר של 1.25 מיליון אירו. דירת שישה חדרים, בשטח של 212 מ"ר, עם מבט לכיוון מגדל אייפל, ניתן לרכוש במחיר של 3.5 מיליון אירו.

האתר book a flat מציע להשכרה דירת 303 מ"ר, ב-Avenue du Marechal Fayolle, במחיר של 12 אלף אירו לחודש. אתר LODGIS מציע טווח יותר גדול של דירות להשכרה ברובע ה-16. דירת סטודיו בשטח 14 מ"ר עולה כ-800 אירו לחודש. סטודיו מרוהט בשטח 22 מ"ר יעלה 1,020 אירו לחודש. דירת 70 מ"ר עולה 2,900 אירו לחודש.

דיור ציבורי:

17% מהאוכלוסייה בצרפת, למעלה מ-12 מיליון איש, חיים בדיור ציבורי. חברות הדיור הציבורי בצרפת הן תמיד ארגונים ללא מטרות רווח וחייבות להשקיע את רווחיהן בפיתוח פרויקטים חדשים.

Paris Habitat, יזמית המבנה המדובר, היא חברה ציבורית הקשורה לעיריית פריז ותחת הפיקוח של המדינה. החברה הוקמה בשנת 1914 והיא השחקנית הגדולה ביותר בתחום הדיור הציבורי בצרפת. החברה מנהלת 124 אלף יחידות דיור שבהן גרים 313 אלף דיירים. מעניין מאוד לגלות שדירקטוריון החברה כולל נציגים של עיריית פריז, מומחים לנושאים חברתיים ותושבים. היו"ר הוא חבר מועצת העיר. דיירי הדיור הציבורי משלמים סכומים הנעים בין 5 ל-12 אירו למ"ר, בשעה שהשוק החופשי מציע נכסים דומים במחיר ממוצע של 25 אירו למ"ר. 

אדריכלים: משרד SANAA, טוקיו
מספר יחידות דיור: 140
שטח: 2.2 דונם
מחיר: 5-12 אירו למ"ר