אדריכלות | פיצ'ר

הנשיא לשעבר אובמה רוצה להותיר חותם אדריכלי בשיקגו

תכנון המבנה שואב השראה מ"התרוממות מעלה מהשורשים" ושילוב של ארבע ידיים • מדור אדריכלות

המרכז הנשיאותי על שם ברק אובמה, שיקגו / הדמיה: Obama Foundation
המרכז הנשיאותי על שם ברק אובמה, שיקגו / הדמיה: Obama Foundation

על רקע ימי הסיום הסוערים של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, שרמס בדרך החוצה כל מסורת אמריקאית של שיתוף פעולה והעברה מסודרת של השלטון, נחמד להיזכר במסורת פרישה אחרת - הקמת ספרייה על שם הנשיא הפורש - והפעם זו של הנשיא ה-44 של ארצות הברית, ברק אובמה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לפני כעשרה ימים צייץ אובמה בטוויטר שבשנה הקרובה יחלו העבודות להקמת Obama Presidential Center בדרום העיר שיקגו. זהו צעד חשוב בהליך תכנון וגיוס משאבים איטי שארך למעלה מחמש שנים. בשונה ממבני הנצחה אחרים המוכרים לנו בארץ (מרכז פרס לשלום ביפו, מרכז יצחק רבין בת"א, מרכז מורשת מנחם בגין בירושלים) תכלול הפרוגרמה של המבנה, וזה לא מפתיע, שילוב של מצוינות אדריכלית עם תכנים חברתיים ותרומה לקהילה.

לפי השיקגו טריביון, עלות הקמתו של הקומפלקס הנשיאותי מוערכת ב-500 מיליון דולר.

המיקום

אחרי התלבטות בין כמה אפשרויות החליט צוות ההקמה, שכלל אמנים ומעצבים בעלי שם ומקושרים, לבחור לבנות אותו בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת שיקגו ב-Jackson Park בשכונת Woodlawn בדרום העיר שיקגו. אובמה עבד באזור בראשית דרכו המקצועית.

הפארק תוכנן עבור התערוכה הקולומביאנית הבינלאומית בשנת 1893, על ידי אדריכל הנוף הנודע פרדריק לו אולמסטד, שאחראי בין היתר לתכנון הסנטרל פארק.

האדריכלים

המתכננים הם זוג האדריכלים הניו יורקים טוד ויליאמס ובילי צ’ין, שהתפרסמו בארצות הברית כמומחים לתכנון מוזיאונים, מבנים אוניברסיטאיים ומבנים של ארגונים ללא מטרות רווח. באתר האינטרנט של המשרד הם מטיפים בשבח האיטיות, הרישום הידני ואיכות הקשרים בין העובדים במשרד.

התכנון

הקומפלקס יכלול מבנה אחד גבוה ועוד שני מבנים שטוחים שיהיו מחוברים יחד בתת-הקרקע, שייבנו בתוך גן שעוצב בידי אדריכל הנוף האמריקאי הנודע מייקל ון ולקנברג. מקור ההשראה למבנים, כך על פי אתר האינטרנט של הפרויקט, הוא "התרוממות מעלה מהשורשים". הוא מעלה על הדעת ארבע ידיים שמשתלבות, לציין את הרעיון שידיים רבות מעצבות מקום. ארבע הידיים מייצרות מקום שהוא גם נקודת ציון בג’קסון פארק. נוסף לספרייה הקומפלקס יכלול גם אודיטוריום וחללים נוספים.

התרומה לקהילה

לפי אתר האינטרנט של הפרויקט, הוא עתיד לחולל הכנסות של 3.1 מיליארד דולר למחוז קוק שאליו שייכת העיר, ומתחייב להעסיק אוכלוסייה מגוונת. בהקמת המבנה שותפה קואליציה של 19 קהילות וקבוצות אקטיביסטים, שיחד עם עיריית שיקגו דאגו לכך שהמקום יפעל למען הגנה על שכר דירה נמוך, ומצד שני על בעלי הבתים, יסייע במציאת עבודה, יתמוך וייצר תעסוקה לשחורים ואף יחזק בתי ספר שכונתיים. בחודש יולי 2020, אחרי משא ומתן ממושך וקשוח, הסכימה העירייה לקדם מדיניות שתגן על שכני הפרויקט מפני ג’נטריפיקציה.

המחירים

כמה יעלה לגור באזור? בדיקה באתר הנדל"ן zillow מעלה שטאון האוס (בית עירוני) ב־Woodlawn Ave, עם תשעה חדרי שינה, יעלה 365 אלף דולר. דירה בשטח 140 מ"ר ב־Maryland Ave, מוצעת למכירה במחיר של 199 אלף דולר. דופלקס בשטח 230 מ"ר ב־University Aveמוצע ב-399 אלף דולר. בית בשטח של 102 מ"ר ב־Ellis Ave, מוצע להשכרה ב־1,450 דולר לחודש. דירת 140 מ"ר, ב־Greenwood Ave, מוצעת להשכרה במחיר של 1,250 דולר לחודש.

גובה מקסימלי: 71 מטר
מיקום: דרום שיקגו
עלות הבנייה המוערכת: 500 מיליון דולר
אדריכלים: טוד ויליאמס ובילי צ'ין