להכניס את הסטודנטים לעיר: מבנה מעונות חדש בעיר שדרות

אחרי שבנו שכונה קטנה ממכולות בשלב הראשון, מעונות הסטודנטים החדשים בעיר שדרות יהיו ברמה גבוהה בהרבה • אלון דוידי, ראש העירייה: "ראינו שזה מביא סטודנטים ונפתחים עסקים והחלטנו להתרחב" • מדור אדריכלות

מעונות סטודנטים שדרות / הדמיה: ארז אלה, HQ אדריכלים
מעונות סטודנטים שדרות / הדמיה: ארז אלה, HQ אדריכלים

בשבוע הבא ייפתח רישמית החלק השני של מבנה מעונות הסטודנטים בעיר שדרות. החלק הראשון של הכפר היה כפר מכולות, והחלק החדש הוא מבנה בנוי, בסטנדרטים אחרים לגמרי.

הפרויקט מעניין כי הוא מהווה ניסיון מוצלח של הרשות העירונית למשוך אליה את הסטודנטים של מכללת ספיר, שנמצאת בתחום המועצה האזורית שער הנגב, ליד העיר. מבחינה אדריכלית, הפרויקט יוצא דופן כי הוא מתמודד עם שלל אתגרים: הפרשי טופוגרפיה, מיגון מפני טילים מרצועת עזה, השתלבות במרחב קיים, ובעיקר יצירת איכות אדריכלית בתקציב נמוך.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המקום:

הרעיון ליצירת מעונות סטודנטים הוא של ראש העיר שדרות אלון דוידי, שנבחר לכנסת האחרונה מטעם רשימת ימינה, והתפטר כי העדיף להמשיך לכהן כראש עיר: "כשנבחרתי לתפקיד לפני כשמונה שנים הסתכלתי על היתרונות היחסיים של המקום וראיתי שיש לנו קירבה למכללת אשקלון ולאוניברסיטת בן גוריון, ואת הדובדבן שבקצפת, מכללת ספיר.

"מצד שני, ראיתי שהרבה סטודנטים חיים בסביבה ולא נכנסים לעיר שדרות. כשביררתי איתם הבנתי שהם רוצים לחיות ליד המכללה, אבל שתהיה להם חוויה של כפר. אחרי סיור בטורונטו הבנתי שאני יכול להפוך לעיר סטודנטיאלית. החלטתי להביא את הסטודנטים שיגורו אצלנו. באופן מכוון בחרנו בשכונה ותיקה יחסית, שמחוברת למרכז המסחרי הישן שסבל מהזנחה ונטישה. בשלב הראשון בנינו יחד עם עמותת איילים כפר סטודנטים ממכולות, עם 80 מיטות. ראינו שזה מביא סטודנטים, נפתחים עסקים ומסעדות קונספט מעניינות והחלטנו להקים את המעונות החדשים".

לדבריו של דוידי, הקמת כפר הסטודנטים יצרה שינוי מוכח: "תעודת הכבוד הגדולה ביותר היא שנכון להיום מקודמות שתי תוכניות של מעונות לסטודנטים. של חברת דימרי וחברת גבאי, שמציעות למעלה מ-1,000 מיטות. הנרטיב משתנה. שדרות הפכה מעיר ליד מכללה לעיר סטודנטיאלית, שמשתפת פעולה עם הסטודנטים".

התכנון:

שטחו של מבנה המעונות (שלב ב') הוא 2,400 מ"ר והוא כולל 34 יח"ד בשטח של כ-60 מ"ר. דוידי אומר כי התקציב לשלב ב' של המעונות, העומד על 22 מיליון שקל, הגיע דרך משרד הנגב והגליל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הפנים, וגם ממכללת ספיר שקיבלה תקציב מהמל"ג. אדריכלית הנוף היא יעל בר מאור.

האדריכלות:

האדריכל ארז אלה מ-HQ אדריכלים אחראי לתכנון כפר הסטודנטים בשדרות, עוד מהשלב הראשון שלו, שנפתח בשנת 2014. לדבריו, אחד היתרונות של המקום הוא שאין לו גדרות: "בישראל נוטים לגדר כל דבר. פה היה לנו חשוב מאוד לקשר את החלק העליון של העיר דרך כפר הסטודנטים, מרחוב הרצל עד כיכר העיר, שם יש את אזור מסחרי, כולל שוק וסינמטק".

המבנה שתכנן אלה נבנה בתקציב נמוך יחסית, אך הוא מציע איכויות אדריכליות די נדירות בימינו, של ההתייחסות לתנאי השטח ולקונטקסט האורבני. שני המבנים המאורכים שתכנן מדורגים ובנויים בתוך הגבעה, כך שמערכת של שבילים, שמשולבת בגן שבין שני המבנים, מאפשרת גישה נוחה, גם לנכים. המרפסות העוברות לאורך חלקו הפנימי של המבנה מייצרות פתיחה מקסימלית של המבנים החוצה.

לדבריו של אלה: "כפר הסטודנטים השני ממשיך את אותו רעיון אורבני של השלב הראשון, של אצבעות שיורדות בטופוגרפיה כלפי מרכז העיר. זה גם מייצר קשרים וגם חללים שבהם הסטודנטים יכולים לעבוד, ללמוד ולהנות. היה חשוב לנו שהחלון הגדול של הדירה יפנה כלפי המרפסות, כדי שהחבר'ה יוכלו לראות אחד את השני - מהשלב הראשון של הפרויקט אנחנו יודעים שהסטודנטים מאוד נהנים מזה".

שטח כולל: 2,400 מ"ר
יחידות דיור: 34
שטח דירה: כ-60 מ"ר
תקציב: 22 מיליון שקל