בטון יצוק בסלון: קופסה משפחתית לא מנוכרת ברמת חן

בבית ברמת חן חיים בני זוג ושלושה ילדים • האדריכלית תמר יעקבס: "אנחנו תמיד נלחמים על ההגדרות החברתיות שאומרות שבטון שווה קר וצבע חום שווה חם. זו לא אקסיומה"

מבט מבחוץ / צילום: עמית גרון
מבט מבחוץ / צילום: עמית גרון

שכונת רמת חן ברמת גן הוקמה בראשית שנות ה-50 של המאה שעברה עבור אנשי צבא קבע. הבתים שנבנו היו חד קומתיים עם גגות רעפים, מוקפים בגינות מטופחות, כמו במושבים של פעם. עם השנים נוספו לבתים הקטנים קומות, הם התרחבו, או שהרסו אותם לטובת וילות ענקיות, במגוון סגנונות. הווילה שתכננו האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב, לא מנסה בכלל להתחבר למרחב, ובכל זאת היא מצליחה לייצר סולידיות ואיפוק.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון:

שטחה הבנוי של הווילה ברמת חן הוא 370 מ"ר והיא בנויה על מגרש בשטח של חצי דונם. האדריכלית תמר יעקבס מספרת שהבית תוכנן עבור בני זוג שלהם שלושה ילדים גדולים שעדיין חיים בבית. "העבודה על הבית לקחה די הרבה זמן וזה היה מצוין כי בני הזוג הספיקו להתבשל ולהבין מה הצרכים שלהם. האדריכלות ועיצוב החלל הושפעו מהשלב שבו הם נמצאים. ההורים בחרו להתמקם עם חדר השינה שלהם בקומת הקרקע, כך שהם צריכים לטפס כמה שפחות ונהנים מהמרחב של הבית בלי לעלות במדרגות.

אנחנו החלטנו שהפוקוס של הבית הוא ההורים. זה נתן לנו המון חופש לתכנן פינוקים לילדים בקומות האחרות, כולל מקסימום פונקציות של אירוח. זה אומר שבמרתף יש חדר קולנוע, חדר כושר, סוויטה גדולה של הבן הגדול, שסיים את הצבא, עם יציאות החוצה לחצרות אנגליות. שני הבנים האחרים גרים בקומה העליונה, שצופה לקומה התחתונה, ובה יש גם פינת משפחה שצופה אל הסלון. המחשבה היא שגם אם בני הבית נמצאים במרחק אחד מהשני, עדיין הם נהנים מחוויית החלל והאור".

וילה ברמת גן / צילום: עמית גרון
 וילה ברמת גן / צילום: עמית גרון

העיצוב:

יעקבס צוחקת כשאני אומר לה שהבית, שיש בו שימוש רב בגמר בטון יצוק, נראה לי קצת צונן ורשמי: "אנחנו תמיד נלחמים על ההגדרות החברתיות שאומרות שבטון שווה קר וצבע חום שווה חם. אנחנו לגמרי הולכים נגד הטענה הזאת. זה ממש לא אקסיומה. חשוב גם איך מאבזרים את הבית".

יעקבס מסבירה שהם אלה שבחרו את חומרי הגמר והלקוחות שמחו לשתף פעולה: "הם לגמרי הבינו מה עומד מולם. יכולנו לראות את זה בפרויקטים אחרים שלנו, והם קיבלו את זה באהבה והתרגשות". היא מוסיפה: "אושרי ואני מתים על שלב השלד ואנחנו במידה מסוימת מצטערים כשמגיע השלב שבו מתחילים לקשט את הבית בחומרי גמר. בסופו של דבר, המהות האדריכלית וחוויית החלל ברורים למדי כבר בשלב השלמת השלד. אנחנו מנסים כמה שאנחנו יכולים לשמור עליו".

הסביבה:

יעקבס לא חושבת שהבית זר לסביבתו: "במקרה של רמת חן הריסת הבית הישן הייתה פחות בעייתית, כי יש בשכונה, וברחוב הזה בפרט, המון בתים חדשים מהשנים האחרונות, שממקסמים בצורה דרמטית את המטראז’ המותר, עם כל מיני עליות גג. זה חלק מהדינמיקה. אנחנו מלאי הערכה לאדריכלות של פעם ולקנה מידה שהיה. אני חושבת שהאנשים של היום שונים מאלה של פעם. הבית, מבחינת המטראז’, הוא לא כזה גדול".

המחירים:

וכמה עולה לבנות בית כזה? יעקבס קצת מהססת ובסוף אומרת שבערך 17,000 שקל למ"ר. "המחיר מתייחס למצב שבו הופכים את הבית וכל מה שלא נופל ממנו. זה אומר מערכות מיזוג אוויר, מטבח, ארונות קיר, אבל זה לא סלון וטלוויזיות שמחירם יכול להיות מאוד גבוה".

וכמה עולים בתים בסביבה?
על פי אתר מדלן, בית פרטי ברחוב גבעתי, בן 3 קומות, מוצע למכירה בסכום של 6.9 מיליון שקל. בית פרטי בשטח 95 מ"ר, על מגרש של חצי דונם בשכונה, מוצע למכירה במחיר של 5.8 מיליון שקל. קוטג’ בשטח של 400 מ"ר, ברחוב תדהר 15, הכולל 11 חדרים, מוצע למכירה ב-8.395 מיליון שקל.