אדריכלות | פיצ'ר

בתחתית של ת"א: איך הפך הבניין ששימש מאורת סמים למבנה מגורים עם טאץ' אירופי

אזור התחנה המרכזית הישנה מתחדש, והבניין ברחוב פין 1 הידוע לשמצה הפך ליצירה אדריכלית • הבניין הישן נהרס, ובמקומו נבנה בניין בן חמש קומות עם קומת גג למגורים • מדור אדריכלות חדש

הבניין רחוב פין 1 ת"א / צילום: איל יצהר
הבניין רחוב פין 1 ת"א / צילום: איל יצהר

כבר הרבה שנים שמדברים על התחדשות אזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, אבל אף שפתחו במקום רציפי התחנה ההיסטורית סוג של שצ"פ, עם מתקני משחקים ודשא מלאכותי, עדיין מדובר במקום לא נעים. גם לאור יום ניתן לראות כאן תופעות של זנות, סחר בסמים והומלסים שמעבירים את זמנם בתחנות אוטובוס, בחדרי מדרגות, ועל אי התנועה בשדרות הר ציון. איתות לג'נטריפיקציה שמתחילה באזור ניתן למצוא בפרויקט בנייה ברחוב פין 1, שמציע ארכיטקטורה שונה ומסקרנת.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההיסטוריה:

הבניין ברחוב פין 1, שזכה כבר לערך בוויקיפדיה, היה במשך שנים רבות מושג בהוויה התל אביבית. כתבה של ורד לי בעיתון "הארץ", משנת 2007, חשפה את "המקום הכי נמוך בתל אביב" ועוררה בזמנו זעזוע: "בני נוער המוכרים את גופם תמורת סם... בין עכברים וערימות אשפה, מתחת לאפה של המשטרה". לי המשיכה לעקוב אחר המצב בבניין עד הריסתו.

הפרויקט החדש:

הבניין הישן פונה מיושביו בשנת 2008, ונהרס בשנת 2015. במקומו מוקם בניין חדש שבנייתו נשלמת בימים אלה. זהו פרויקט תמ"א 38/1, ביוזמה של קבוצת רכישה, שכולל הריסה של הבניין הישן בן שתי הקומות ובנייה של בניין בן חמש קומות עם קומת גג למגורים. בקומת הקרקע יש חנויות, ובתת הקרקע יש שלוש קומות חניה. בבניין יש 53 יחידות דיור.

המבנה ברחוב פין 1 מבחוץ / צילום: איל יצהר
 המבנה ברחוב פין 1 מבחוץ / צילום: איל יצהר

התכנון:

אדריכל הפרויקט, ארז אלה, הצטרף עם סיום לימודיו באוניברסיטת תל אביב למשרד האדריכלים של רם קולהאס בהולנד. לאחר מכן הפך לשותף במשרד הניו יורקי REX. ב-2008 הוא שב לישראל והקים את משרד "HQ אדריכלים". המשרד מתכנן, בין היתר, את התחנה המרכזית החדשה של פ"ת, מרכזי תרבות בלוד ובנתניה, ומבנה תעסוקה באזור התעשייה של חולון.

בשיחה איתו מציין ארז אלה את האתגרים שניצבו בפני הפרויקט: "הבניין ברחוב פין 1 היה מושג. מקום קשה. זה פרויקט ארוך שנים, שהתחלנו ב-2012. מדובר בקבוצת רכישה של שניים שעבדו בעיקר בדרום תל אביב. מארגני הקבוצה חשבו שיוכלו למכור יותר טוב אם יהיה עיצוב ייחודי ואז הם באו אלי.

"עניין נוסף הוא שהם לא הצליחו לקבל את כל הזכויות במגרש. והתכנון שלנו היה צריך להתמודד עם שלוש חנויות שלא רצו להתפנות, והיו אמורות להישאר תת-חלקות לא משופצות מתחת לבניין החדש.

הבניין מסתיר סוד: בתוכו יש חצר פנימית המאפשרת לדירות חזית מוארת ומאווררת נוספת: "בישראל מקובל לתכנן בניין ומסביבו גינה. אנחנו תכננו את הבניין ובתוכו חצר. זאת הדרך היחידה להכניס את כל הדירות ולשמור את החנויות שלמטה".

הדירות בבניין פונות למרפסת ארוכה היקפית שמביטה לחצר המשותפת. דופן המרפסת אינה ישרה אלא גלית ופרט המעקה המתעקל פשוט ויעיל אך מתוחכם. החזית הפנימית מקפיצה את המבנה מעוד בית דירות משותף ופונקציונלי ליצירה אדריכלית.

החצר הפנימית בבניין ברחוב פין 1 בת"א / צילום: איל יצהר
 החצר הפנימית בבניין ברחוב פין 1 בת"א / צילום: איל יצהר

אלה מעיד שעלות הקמת הבניין לא הייתה גבוהה יותר מאשר מבנה אחר: "אני כל הזמן רואה שהיזמים נורא פוחדים והם תמיד רוצים את מה שאיש השיווק שלהם יוכל למכור. אבל לאנשי השיווק אין שאר רוח. יש ערך לדיזיין. אנשים מבינים איכות וכשהם נכנסים לחלל והוא טוב הם קונים את זה.

"אם זה היה יזם רגיל, הוא בחיים לא היה הולך איתנו את הדרך הזאת. היה המון סיכון. מדובר בדירות קטנות, שלושה חדרים ב-65 מ"ר, ופנטהאוזים בשטח 80 מ"ר. זו טיפולוגיה אירופאית. בדירות יש רק שני כיווני אוויר".

המחירים:

כמה עולה לגור בבניין? באתר רשות המסים עדיין אין עסקאות שנעשו בבניין. לפי אתר יד 2, פנטהאוז בבניין, בשטח 85 מ"ר, מוצע למכירה ב-3.3 מיליון שקל. דירת 3 חדרים בקומה השלישית בבניין, בשטח 55 מ"ר, מוצעת למכירה ב-2 מיליון שקל. דירה בשטח של 54 מ"ר בבניין בוטיק חדש ברחוב יסוד המעלה מוצעת ב-1.92 מיליון שקל.

מספר דירות: 53
הפרויקט: תמ"א 38, קבוצת רכישה
אדריכל: ארז אלה, HQ אדריכלים
מחירים: 3.3 מיליון שקל לפנטהאוז