תוספת קופסה לבנה לבית הספר הוותיק בתל אביב

בית הספר תל נורדאו הוא מבנה לשימור, התוספת שנבנתה לו מבקשת לשמור על קשר צורני עם העבר • "הצלחנו לשכנע את העירייה להוסיף בית קפה קטן. אנחנו יוצרים דופן עירונית אמיתית ולא גדר לאורך הרחוב"

בית הספר תל נורדאו, תל אביב / צילום: דניאל קסב
בית הספר תל נורדאו, תל אביב / צילום: דניאל קסב

בית הספר תל נורדאו בתל אביב נבנה באמצע שנות ה-20 של המאה שעברה, על מגרש בשטח 3.5 דונם, בין הרחובות פרישמן, סירקין ומנדלי מוכר הספרים, במה שהיה אז הקצה הצפון מערבי של העיר. כיום מדובר כמובן באזור מרכזי ומבוקש, באמצע הדרך בין רחוב דיזנגוף וחוף הים, שתי דקות הליכה מבניין תיאטרון בית לסין (לשעבר בניין הקאמרי).

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

זהו בית הספר הוותיק ביותר בתל אביב אחרי גימנסיה הרצליה, שנהרסה בשנות ה-60 לטובת בניית מגדל שלום. הבניין הוגדר על ידי העירייה לשימור מחמיר. תוספת הבנייה למבנה הישן, שנחנכה השבוע, מהווה דוגמה מוצלחת מאוד לאתגר שילוב של חדש וישן.
המבנה

במתחם בית הספר קיימים שני מבנים ישנים. האחד הוא המבנה המקורי של בית הספר, מ-1926, שתוכנן ע"י דב הרשקוביץ בסגנון האקלקטי, עם עירוב של אלמנטים מזרחיים וקלאסיים. מדובר במבנה סימטרי שצורתו כעין מניפה, הכולל מבנה מרכזי ושתי זרועות. בשנות ה-30 נבנה ליד בית הספר, בחלק הדרומי של המתחם, מבנה נוסף, שתוכנן על ידי האדריכל יעקב בן סירה. הבניין, שצורתו היא האות L, הוא בסגנון מודרניסטי. בשנות ה-90 של המאה שעברה נבנה מתחת לחלק מחצר בית הספר, במקום שבו יש מגרשי ספורט, חניון ציבורי גדול.

בית הספר ב־1935 / צילום: זולטן קלוגר
 בית הספר ב־1935 / צילום: זולטן קלוגר

התוספת

תוכנית התוספת החדשה מציעה אגף חדש הכולל כיתות ואולם ספורט בשטח של כ-2,400 מ"ר בסמוך לרחוב פרישמן, ועוד מבנה כניסה, הכולל ספרייה, מכיוון רחוב מנדלי - מבנה זה עדיין לא נבנה. אורית מילבאואר, מ"מילבאואר אדריכלים" שתכננו את התוספת החדשה, מסבירה שהאתגר היה להשתלב במרקם קיים: "מתחת למגרש הספורט יש חניון ציבורי של אחוזות חוף, שלא יכולנו לבנות מעליו, כך שהיינו צריכים למקם את המבנים החדשים בפינה. היה שם אולם התעמלות ישן, שהרסנו ובמקומו בנינו אגף חדש, שנמצא בקו אפס (על תוואי קו המגרש) עם הרחוב. מצד שני, ניסינו שהוא לא יאפיל על המבנה לשימור, שנמצא מדרום לו".

התכנון

מילבאואר מסבירה שהרעיון של בניית בית ספר בקו אפס לרחוב הוא לא שגור, אך יש לו יתרונות: "אנחנו נותנים פה דופן עירונית אמיתית לבית הספר, מה שמחליף את השיטה המקובלת של גדרות מוסדיות ארוכות לאורך הרחוב, וגם יצרנו כאן קשר בלתי אמצעי עם השכונה. הצלחתי לשכנע את העירייה לעשות בקומת הקרקע, במפלס רחוב סירקין, בית קפה קטן שיוחכר ע"י העירייה ליזם והכניסה אליו תהיה מהרחוב. באופן כללי, אני מאמינה שבית ספר לא צריך להיות פעיל רק בשעות הפעילות הסטנדרטית, עד 15.00. בבניין החדש יעשו אחר הצהריים חוגים וההורים יוכלו לחכות בינתיים בבית הקפה".

מבחינה עיצובית, המבנה החדש שונה מאוד מכל מה שקיים במגרש: "זה נפח יחסית גדול ולא רציתי שייווצר שם משהו בקנה מידה מאוד שונה, ולכן, היה לי חשוב לפרק את המסה לנפחים". הרעיון הוא שכל פונקציה מקבלת נפח שונה, וזה בא לידי ביטוי גם בעיצוב האדריכלי. כיתות הלימוד אינן חופפות לבית הקפה, וגם אולם הספורט הוא בהסטה מעל הכיתות. מילבאואר: "נסוגנו כלפי הרחוב וכלפי הבניין לשימור כדי לרכך את המפגשים. הפירוק, ליד הבניינים לשימור, מאוד עזר".

מיקום: בין הרחובות פרישמן, סירקין ומנדלי מוכר הספרים
המגרש: 3.5 דונם
המקורי: משנות ה־20
התוספת: מ-2021
אדריכלים: מילבאואר אדריכלים