שבלול סביב החצר המרכזית: בית ספר בן 5 קומות, עם מרפסות

בית הספר שנפתח בשכונת תל ברוך צפון מוכיח שאפשר לתכנן היטב גם בשטח קטן יחסית • מדור אדריכלות

בית ספר יצחק שמיר, תל אביב / צילום: לקנר אדריכלים
בית ספר יצחק שמיר, תל אביב / צילום: לקנר אדריכלים

בית הספר התיכון יצחק שמיר, שנפתח השנה ברחוב חנה רובינא בשכונת תל ברוך צפון בתל אביב, הוא דוגמה מצוינת לתכנון איכותי של מבנה ציבור. מבחוץ הוא נראה כמו מבנה משרדים חדש, אלגנטי וקצת מנוכר, אך ברגע שנכנסים פנימה מתגלה שהבניין כולו נחשף ונפתח לחצר גדולה.

הקמת בית הספר היא פרויקט של חברת עזרה וביצרון, זרוע עירונית האחראית, בין היתר, לקידום התחדשות עירונית והקמת מוסדות ציבור וחינוך. אלי גינזברג, מנכ"ל החברה, מסביר: "העירייה, שהיא גוף ענק, צריכה כוחות עזר כדי להוציא מתכנון לביצוע את הפרויקטים שלה. היקף ההגירה לעיר והילודה הם גדולים כל כך, שאנחנו כל הזמן מתכננים מה הלאה. אני לבד בונה כעת שבעה בתי ספר. אם בתחילת דרכי, לפני 15 שנה, בכל בית ספר היו 18 כיתות, היום אנחנו בונים בתי ספר של 60 כיתות. הקרקע היא משאב שמאוד חסר בעיר ת"א-יפו, ולכן התחלנו לבנות בקומות. הגענו כבר לגבהים של שש ושבע קומות. מבנה כמו בית הספר ע"ש יצחק שמיר הוא מלון של 8 כוכבים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

העלות

גינזברג: "בית הספר יצחק שמיר עלה 107 מיליון שקל. משרד החינוך נותן עד 40% מהמימון. אתה יכול לבוא להגיד לי שרק בת"א יכולים לבנות בתי ספר כאלה, אבל אני לא רוצה לדבר על שאר המדינה".

המבנה

על פי התכנון, המבנה יוקם בשני שלבים. בשלב הראשון נבנה בית הספר, בשטח של 14,000 מ"ר, ובשלב השני יוקם אולם ספורט בשטח של 2,000 מ"ר. הפרוגרמה של בית הספר, שבו שש שכבות, כללה 42 כיתות, ושש כיתות חינוך מיוחד, כמו גם מעבדות, חדרי עזר, חדרי צוות, ספרייה, אודיטוריום, וגם חדר יזמות - סוג של סדנה.

פנים בית הספר / צילום: לקנר אדריכלים
 פנים בית הספר / צילום: לקנר אדריכלים

התכנון

אדריכל אילן לקנר, האחראי לתכנון המבנה, מרחיב בנושא אתגר התכנון במגרש קטן יחסית: "הפרוגרמה של בתי ספר על-יסודיים מתפרשת בדרך כלל על שטחי קרקע גדולים, במקרה זה יישמנו אותה על שטח מצומצם של 7.5 דונם, מה שגרם לכך שהבניין תוכנן לגובה. אני חושב שזה אחד מבתי הספר הראשונים שנבנו בגובה של חמש קומות. בשל כך שטחי הקרקע הפנויים קטנים יותר. כדי לעמוד בדרישת משרד החינוך ל-5 מ"ר שטח פתוח לתלמיד תכננו בניין מדורג בצורה של מעין שבלול סביב חצר מרכזית, היוצר גגות פעילים מגוננים הנגישים לכל קומה".

היחס בין כיתות הלימוד, המשרדים וחללי האחסון לשטחים הפתוחים מרשים. כמות השטח הפתוח בקומת הקרקע לבדה עומדת על 4,500 מ"ר. האדריכלות השכילה לייצר שטחים פתוחים גם לשלוש הקומות הנוספות וגם על הגג. למעשה, חדרי הלימוד בכל קומה נפתחים למסדרון, או מרפסת ענקית. שטח האזורים הפתוחים המגוננים, שלא במפלס הקרקע, הוא 1,700 מ"ר. לקנר מסביר: "כשראיתי את המגרש והבנתי שאני רוצה לעלות לגובה, ולייצר שטחים שהם לא רק במפלס הקרקע, יצרתי את ה'שבלול', בניין שעולה ומדרג את עצמו". ניתן לעלות ולרדת בין הקומות דרך חדר מדרגות פנימי וגם מחצר אחת לשנייה, שנפתחת ישירות לרחבה המרכזית.

החצר המדורגת / צילום: לקנר אדריכלים
 החצר המדורגת / צילום: לקנר אדריכלים

השטחים הפתוחים

אדריכל הנוף ליאור לווינגר מ"סטודיו אורבנוף", האחראי לעיצוב השטחים הפתוחים: "בעידן הקורונה יש חשיבות לחוץ תומך ולקירבה לטבע. האדריכל אילן לקנר יצר פה כמו תאטרון. כשאתה שוהה או משחק במרפסות אתה חווה את העיר, משקיף על העיר מזווית לא מוכרת, אבל צופה גם במורים יושבים ושותים קפה. לגינון בכל קומה יש אופי שונה. באחת יש טריבונות למפגש, בשנייה ערוגות מגוננות, צמחי תבלין".

המחירים באזור

וכמה עולה לגור באזור? בלוח הנדל"ן המקוון מדלן מוצעת דירת 3 חדרים, בגודל 75 מ"ר, קומה 6 מתוך 8, במחיר של 3.9 מיליון שקל. דירת 4 חדרים, בגודל 100 מ"ר, מוצעת למכירה ב-3.66 מיליון שקל. כמה מאות מטרים מבית הספר, בשכונת תל ברוך, מוצע למכירה דו משפחתי בשטח 330 מ"ר, 6 חדרים, במחיר של 11.25 מיליון שקל.

אדריכל: אילן לקנר
שטח: 6,200 מ"ר
עלות: 107 מיליון שקל
מספר כיתות: 42