אדריכלות | פיצ'ר

מסחר למטה, דירות למעלה: ניסיון ליצור מרכז אורבני חדש בבאר שבע

הפרויקט כולל שלושה בניינים שמנסים להתחבר למבנה מרכז הנגב שתכנן האדריכל רם כרמי • האדריכלית קיקה ברא"ז: "אנחנו שומרים את המורשת ונותנים לה פרשנות מודרנית" • מדור אדריכלות

מסחר למטה, דירות למעלה. הבלוק, באר שבע / צילום: עמית גירון
מסחר למטה, דירות למעלה. הבלוק, באר שבע / צילום: עמית גירון

פרויקט הבלוק, שאוכלס בשנה האחרונה בעיר באר שבע, שווק לציבור כפרויקט הפרימיום של העיר. הוא ממוקם בין השכונות ד’ וב’, ושדרות רגר, שמהוות את הגבול המזרחי שלו, תוארו "כשדרות רוטשילד המקומיות". מדובר בניסיון אדריכלי מעניין לייצר מרכז עירוני חדש שמתממשק עם המבנה האייקוני של מרכז הנגב שנמצא מאחוריו, שתכנן האדריכל זוכה פרס ישראל רם כרמי.

פרויקט הבלוק הוא יוזמה של חברת אזורים, והוא כולל שני מבנים רבועים ואחד שצורתו אמורפית, בגובה של עד תשע קומות. המבנים בנויים לאורך רחוב פתוח וכוללים 19,250 מ"ר של שטחי מגורים (147 יח"ד), 1,700 מ"ר שטחי מסחר בקומת הקרקע, וכ-10,000 מ"ר של שטחי אחסון וחניה בתת-הקרקע. המבנים בולטים בעיצובם הבהיר על רקע השיכונים משנות ה-60 המאפיינים חלק זה של באר שבע.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההיסטוריה

כדי להבין את הקונטקסט של הפרויקט יש לערוך היכרות עם מבנה "מרכז הנגב" בבאר שבע, שאותו תכנן רם כרמי באמצע שנות ה-50, שנמצא ממש מאחורי פרויקט הבלוק. המוטיבציה של כרמי הייתה לאתגר את המבנה הטיפוסי של המרכז השכונתי, שהותווה ע"י האדריכל אריה שרון ולייצר רחוב מותאם אקלימית. כרמי חלם על מגה-סטרוקטורה ענקית שתלווה את שדרות הכניסה לעיר ותייצר רחובות מוצלים שיחברו את בניין העירייה עם שכונה ד’ ועם המרכז האקדמי שיהפוך לימים לאוניברסיטת הנגב. מבנה מרכז הנגב, שנבנה אך בחלקו, הוא יחידת הבסיס של המערך הזה. המבנה המאורך שלו כולל רחוב מקורה ממזרח למערב. בקומת הקרקע מוקמו חנויות, מעליהן משרדים, ובקומות העליונות דירות מגורים. המבנה נבנה בסגנון ברוטליסטי, עם גמר בטון חשוף. במאמר בירחון "קו" ב-1965 כתב כרמי: "(זהו) בניין המנסה להיות נדבך אשר ממנו, תוכל, אולי, לצמוח טקסטורה עירונית. נדבך שיהיה ‘מקום’ ויכיל מיקרוקוסמוס של פעילות עירונית".

האדריכלות

אדריכלי פרויקט הבלוק, קיקה ברא"ז ואריאל גושן, סבורים שחשיבותו של "הבלוק" קשורה בין היתר בהתייחסות שלו לפרויקט ההיסטורי של כרמי. ברא"ז מרחיבה: "הפרויקט שלנו הוא סוג של התייחסות לתוכנית הלא-גמורה של כרמי. הרחוב המקורה, או הפסאז’, הוא היום פחות רלוונטי. מצד שני, אנחנו מבינים את האקלים בבאר שבע ולכן אנחנו ממשיכים אותו כרחוב פתוח עם אזורים מוצלים".

ברא"ז מחדדת: "אנחנו שומרים את המורשת ונותנים לה פרשנות מודרנית. יצרנו בלוק חדש שהוא מחבר אבל עם זהות עכשווית".

גושן מוסיף: "במקרה הזה לא יכולנו לבנות גבוה בכלל משפך הנחיתה של בית החולים סורוקה ולכן בחרנו בבינוי בתכסית גבוהה שמייצר חללים ציבוריים. יצרנו חלל עירוני משתנה והסטנו את אותו מבנה אמורפי כך שתהיה פתיחה גדולה ומזמינה לציבור שהולך ברחוב. אתה יכול לראות שנוצר שם מקום ששואב אליו אנשים. גם בהיבט העיצובי התחברנו למבנה של רם כרמי עם הפלסטיות של החזית וקצת גם עם החומרים".

הבלוק. מבט מקרוב / צילום: עמית גירון
 הבלוק. מבט מקרוב / צילום: עמית גירון

המחירים

כמה עולה לגור בפרויקט "הבלוק"? ע"פ אתר מדלן, המתבסס על נתונים מרשות המסים, דירה בשטח 129 מ"ר נמכרה באוקטובר 2020 ב-1.66 מיליון שקל. דירה בשטח 93 מ"ר נמכרה בחודש יוני 2020 ב-1.48 מיליון שקל. דירה בשטח 63 מ"ר נמכרה בחודש אוגוסט 2019 תמורת 1.09 מיליון שקל.

וכמה עולות דירות יותר ישנות באזור? ברחוב מצדה 6 מוצעת למכירה דירה בשטח 95 מ"ר, מחולקת ל-2 יח"ד ב-995 אלף שקל. הדירה מושכרת ב-4,200 שקל לחודש. ברחוב מצדה 15, מוצעת למכירה דירה בשטח של 90 מ"ר ב-920 אלף שקל.

הבלוק, באר שבע

1.66 מיליון שקל מחיר דירה
1,700 מ"ר שטח מסחרי
9 קומות
147 דירות