להרגיש את הבריזה מכל מרפסת: קומפלקס מגורים חדש וניסיוני בנצרת

האדריכל איימן טבעוני חי בישראל ובלונדון ותכנן בניין שבו דירות מחיר למשתכן לצד דירות רגילות: "צריך לצאת מהראש הזה שיש קהילות שונות. הצרכים של רוב האוכלוסיה בכל העולם הם אותו דבר"

פרויקט city Breeze בנצרת / הדמיה: LLABRES TABONY ARCHITECTS
פרויקט city Breeze בנצרת / הדמיה: LLABRES TABONY ARCHITECTS

מתחם חדש שנבנה בימים אלה בנצרת, city Breeze, ומתוכנן על ידי משרד האדריכלים הבריטי LLABRES TABONY ARCHITECTS, הוא דוגמה מעניינת לגישה קצת שונה לתחום הבנייה למגורים. האדריכל איימן טבעוני, יליד העיר, מאמין ש"כשאתה מבין את הסביבה אתה לא יכול לבחור בפתרונות גנריים. הבניין מתהווה, זה לא רק רעיון אדריכלי".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכל

משרד האדריכלות וההנדסה טבעוני הוקם ב-1964 על ידי מחמוד טבעוני, שלדברי בנו איימן היה הערבי הראשון בארץ שהשלים תואר דוקטור בהנדסה אזרחית בטכניון. טבעוני האב, שהיה גם אדריכל, התמחה בעיקר בייצוג היישובים הערביים מול מוסדות הממשלה, אך הוא נפטר בגיל צעיר, בשנת 2005. את מקומו החליפו בניו: אשרף, שהוא מהנדס אזרחי, ואיימן האדריכל.

בשנים האחרונות חי איימן טבעוני בלונדון, שם השלים לימודי דוקטורט ב-AA, בית הספר היוקרתי לאדריכלות של אגודת האדריכלים הבריטית.

המשרד שפתח בלונדון, יחד עם Enriqueta Llabres, מקדם פרויקטים בכל העולם: "זהו משרד אקספרימנטלי, שמתמחה בעיצוב מבוסס מחקר. רגל אחת של המשרד היא באקדמיה והשנייה בפרקטיקה, כך שתחום אחד מפרה את השני". טבעוני שוהה בארץ חלק מזמנו, ומלמד במחלקה לאדריכלות בבצלאל.

המבנה

קומפלקס המגורים בשכונת הגליל בצפון העיר נצרת, הוא יוזמה של חברת הבנייה היהודית ערבית "קורת גג-וילה" על קרקע של רמ"י. שטח המגרש הוא שישה דונמים ונבנים עליו ארבעה בניינים עם 120 יח"ד. בפרוייקט 117 יח"ד. מתוכן 44 נמכרות במסגרת מחיר למשתכן.

לדברי טבעוני: "בהתחלה הם רצו ארבעה בניינים חזרתיים, זהים, כי אמרו שזה חסכוני. גם עבור אדריכלים השיטה הזאת חסכונית, כי שכר הטרחה שלהם נמוך. בהצעה שלנו אין אף בניין דומה לשני, ואפילו הדירות אינן זהות. היזם לא הבין. אבל אלה תהליכים שאנחנו מאמינים בהם".

הוא מרחיב ביחס לתהליך התכנון: "העיצוב נעשה באמצעות תהליך סימולציה ממוחשב, שבו ניסינו להבין את כיווני הבריזה שמגיעה ממערב. לפי זה בעצם החלטנו על המיקום וההעמדה של הבניינים. בדרך זו כל בניין מקבל צורה אחרת. אין מרפסת אחת שהיא מעל השנייה. אם לדייק, תהליכים סביבתיים השפיעו על הדיזיין. זה מוביל אותנו להסתכל על ארכיטקטורה כעל דבר שמוטמע בסביבה שלו".

"אנחנו לא מתחילים עם דימוי, אלא עושים סימולציות שמייצרות את הדיזיין. בארץ בונים בד"כ מגדלים בצורת H. זה נראה נחמד, אבל בסופו של דבר כל הבנייה נראית אותו הדבר.

"בעיניי לא הגיוני שהדירה בקומה חמישית תיראה בדיוק כמו דירת הגן. גם בניין שממוקם בין שני בניינים אחרים לא יכול להיראות בדיוק כמו זה שפונה לכביש. אנחנו מציעים אנטיתזה לדברים שמקודמים היום".

טבעוני דוחה את הטענה שבנייה מהסוג הזה עולה יותר מבנייה רגילה: "אני מאמין ואף הוכחתי את זה, שהבנייה הזאת לא יותר יקרה. התפיסה הזאת שליה אם הקומות נראות אותו דבר זה יוצא יותר זול לבנות היא סטריאוטיפית. בסך הכול משנעים את הטפסנות כלפי מעלה. בינתיים לקבלן אין שום טענות. מגדל הממ"דים הוא אותו דבר והחלונות הם אותו דבר. אז מה זה משנה אם המרפסת היא לשמאל או לימין?".

טבעוני מעיד שהיזם מוכר את הדירות במחירי שוק אבל "בגלל שהפרויקט הפך ייחודי, הוא הפך למבוקש".

כשאני מנסה לברר אם הבניינים האלה מותאמים לצורכי האוכלוסיה הערבית, טבעוני הודף אותי: "צריך לצאת מהראש הזה שיש קהילות שונות. הצרכים של רוב האוכלוסייה היום, בכל העולם, הם אותו הדבר. נשארים כמובן אספקטים תרבותיים של חברות יותר מסורתיות. אתה יודע כמה אלפי סטודנטים ערבים גרים בתל אביב? ערבים הולכים עם ג’ינס ורואים סרטים וקוראים אותה ספרות".

המחירים

מחיר דירת מחיר למשתכן בשטח 85 מ"ר בפרויקט הוא כ-600 אלף שקל. מחיר דירות רגילות הוא 1.7 מיליון לדירת קרקע בשטח 145 מ"ר, 2-2.5 מיליון לפנטהאוז ו-1.35 מיליון שקל לדירה בשטח 120 מ"ר.

כמות בניינים: 4
מספר דירות: 117
מחיר: 1.35 מיליון שקל לדירה בשטח 120 מ"ר
יזמית: חברת "קורת גג וילה"