אדריכלות | פיצ'ר

ההשראה מניו יורק למטרו הישראלי: ממגרש חניה לפרויקט הכי נחשק

האדסון יארדס שבמנהטן נבנה מעל מסילות רכבת, והוא יכול להיות השראה למתחמי הדיפו שייבנו בישראל • מדור אדריכלות חדש

האדסון יארדס, מנהטן / צילום: Shutterstock
האדסון יארדס, מנהטן / צילום: Shutterstock

בימים אלה מקדמים מינהל התכנון וחברת נת"ע את תמ"א 70, המתמקדת במתחמים המשולבים של תחנות המטרו העתידי. על פי החזון, מתחמי הדיפו, ששטחם מגיע ל-300 דונם, ישולבו במרחב העירוני וייבנו עליהם שימושי מסחר, תעסוקה, ספורט ומגורים. אחד ממקורות ההשראה למיזם החדשני הוא מגה-פרויקט במנהטן, האדסון יארדס.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עד לפני כמה שנים היה ההאדסון יארדס נקודת קצה שבה רוכזו אתר תחנת אוטובוסים ענקית של חברת גרייהאונד, הכניסה למנהרת לינקולן, המחברת את ניו ג'רזי עם מידטאון מנהטן, מרכז כנסים ומגרש המסילות של רשות התחבורה המטרופולינית של ניו יורק (M.T.A) ושטחים ריקים. בתחילת שנות ה-2000 היה רעיון לבנות במקום אצטדיון ענק שיארח את המשחקים האולימפיים. המגה-פרויקט מבקש להפוך את האזור למוקד החדש והנחשק של מנהטן.

הפרויקט:

פרויקט האדסון יארדס, ששטחו 113 דונם, הוא יוזמה של יזמיות הנדל"ן Related Companies ו-Oxford Properties, שניצלו את המשבר הכלכלי של שנת 2009 ורכשו את הקרקע במיליארד דולר.

המהלך האדריכלי שקידמו כולל בניית משטח ענק, מפלס קרקע חדש מעל פסי הרכבת, שעליו הוקמו מגדלי משרדים, מבני מגורים, קניון וגלריה לאמנות. בפרויקט מעורבים אדריכלים ששמם הוא מותג, בהם נורמן פוסטר, KPF (קון, פדרסן, פוקס), קבוצת ביארק אינגלס (ביג), ודילר-סקופידיו-רנפרו.

ליזמי הפרויקט יש יומרות רבות. באתר האינטרנט שלהם מוצג הפרויקט כולו כבשורה לעולם: "האדסון יארדס הפך למרכז התרבותי של האזור המערבי החדש של מנהטן. מודל לערי העתיד. השכונה החדשה הזו לא רק ששינתה את המבט של ניו יורק על העולם אלא האופן שבו העולם מתבונן בניו יורק". לא פחות.

האטקרציה:

במוקד הפרויקט כיכר ובה מתנוסס מבנה ה-Vessel. מדובר באובייקט אדריכלי/פיסולי בגובה 46 מטר (16 קומות), מצופה בנחושת, שבו כ-2,500 מדרגות. סוג של מבנה שעשוע, שעלה רק 200 מיליון דולרים. האדריכל הבריטי תומס התרוויק, שתכנן אותו, מסביר באתר האינטרנט שלו שרצה ליצור centerpiece, שיעניק לפרויקט כולו משמעות.

הביקורת:

יזם הנדל"ן סטפן רוס, הכוח המניע של פרויקט ההאדסון יארדס, השווה את המבנה למגדל אייפל, אבל יש רבים שפחות מחבבים אותו ומכנים אותו סל אשפה (Wastebasket), או "שווארמה".

אוליבר ווינרייט, מבקר האדריכלות של הגרדיאן, תיעב את הפרויקט כולו ואת ה-vessel בפרט. כותרת המאמר שלו, מאפריל 2019, היא "Horror on the Hudson". אדריכלות המגדלים מנוכרת בעיניו, לדבריו, מרכזי הקניות סתמיים ומכוונים לעשירים (תספורת יכולה לעלות 800 דולר), המרחב הציבורי הוא כולו בטון, בלי שום אופי מקומי, איכות הבנייה של ה-vessel ירודה ובכללי, "פיאסקו".

המחירים:

באתר Zillow מתפרסמת דירת פנטהאוז למכירה ב-Hudson Yards מס' 35, המשתרעת על קומה שלמה בשטח 945 מ"ר, עם חמישה חדרי שינה, במחיר 59 מיליון דולר. ב-Hudson Yards מס' 15 מוצעת למכירה דירה בשטח 145 מ"ר תמורת 4.5 מיליון דולר. אחד היתרונות של המגדל שבו ממוקמת הדירה שיש בו שלוש קומות, מקומה 50 ומעלה, שמוקדשות לרווחת דיירי הבניין וכוללות בריכות שחייה, ספא, סוויטות לארוחות ערב גדולות, חדרי יין, ועוד.

דירה להשכרה ב-Hudson Yards מס' 35, בשטח 139 מ"ר, מוצעת במחיר של 14,950 דולר לחודש. בבניין Henry Hall, שכתובתו 515 W 38th St, יש מגוון דירות בגדלים שונים המוצעות להשכרה. טווח המחירים מתחיל ב-2,294 לדירת סטודיו בשטח 44 מ"ר, ומגיע ל-4,412 דולר לחודש לדירה בשטח 102 מ"ר.

מיקום: בין הרחובות 42 ו-43 ובין השדרה השביעית והשמינית, מנהטן
עלות הקרקע: 1 מיליארד דולר
אדריכלים: נורמן פוסטר, KPF (קון, פדרסן, פוקס), קבוצת ביארק אינגלס (ביג), ודילר-סקופידיו-רנפרו
שטח: 113 דונם