לונדון | פיצ'ר

Balfron Tower בלונדון: מדיור בר-השגה לדירות יוקרה

בניין ברוטליסטי ידוע בלונדון, שפעם היה הבניין הגבוה באירופה, עובר שיפוץ ושימור  • הדיירים המקוריים פונו וחלק מהתמורה ממכירת הדירות החדשות שימשה למציאת דיור חלופי עבורם

Balfron Tower בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
Balfron Tower בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מאז הקמתו ב-1968 היה מגדל בלפרון (Balfron Tower) שם נרדף לאדריכלות ברוטליסטית. כשהוקם, הוא היה הבניין הגבוה באירופה. במשך רוב השנים הושכרו הדירות בו לזכאי הדיור הציבורי, ולפני תשע שנים לערך התחיל תהליך שיקום המבנה, שהפך אותו למתחם יוקרה אקסקלוסיבי. הוא ממוקם במזרח לונדון, ב-Brownfield Estate, שבו הרבה דירות בבעלות ציבורית, עם אוכלוסיית מהגרים ענייה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האדריכלות:

המבנה מתנשא לגובה של 26 קומות ומתוכנן כקופסת בטון מונוליטית, שאליה מחובר (באמצעות שבעה גשרים) מגדלון ובו מדרגות ומעלית (שעוצרת בכל שלוש קומות).
ב-1998 הוכרז כמבנה לשימור, אך עבור רבים הוא נתפס כהתגלמות הכיעור. יש הטוענים שאיאן פלמינג, מחבר סדרת ספרי ג'יימס בונד, כינה את הגיבור הרשע בשם "גולדפינגר", על שמו של אדריכל הבניין, ארנו גולדפינגר.

גולדפינגר, שבעצמו היה מהגר יהודי שנמלט מהונגריה בראשית שנות ה-30, ביקש לייצר עיר ורטיקלית שתעניק ליושביה תשתית קומונלית ואפילו "תקרב את העיר לטבע הקרוב". בפועל, הבניין, כמעט מאז הקמתו, נתפס כמגלומני והתדרדר במהירות.

הברוטליזם:

הברוטליזם הוא זרם אדריכלי שהתפתח אחרי מלחמת העולם השנייה, משנות ה-50 ועד שנות ה-70. יש להבין את המשיכה לבנייה בבטון גלוי על רקע הניסיון של אירופה לשיקום נזקי מלחמת העולם השנייה. יש הקושרים את השילוב של פונקציונליות תוך חשיפה של החומריות כניסיון לייצר מבנים עם אתיקה ברורה ואסתטיקה ישירה.

בארץ יש לא מעט מבנים שניתן להגדיר כברוטליסטים, ביניהם בית אל על ברחוב בן יהודה, מצודת זאב ברחוב קינג ג'ורג', המלונות הילטון וקרלטון וגם כיכר אתרים - כולם בתל אביב. התחנה המרכזית של אגד בבת גלים בחיפה אף היא דוגמה לסגנון זה. בבאר שבע ניתן לציין מבנים באוניברסיטת בן גוריון ואת בית העירייה. לפני כארבע שנים ביקש האדריכל ירמי הופמן, ראש מחלקת שימור מבנים במינהל ההנדסה של תל אביב, להוסיף לרשימת השימור של העיר כ-300 מבנים בסגנון ברוטליסטי. ניסיון זה לא צלח.

השיקום:

את הליך השיקום של האזור והבניין מקדמת החברה המשכנת Harca, שפינתה את הדיירים הוותיקים. Hacra שיתפה פעולה עם חברה יזמית פרטית בשם Londonewcastle, המתמחה בייזום ובשיווק של מתחמי יוקרה.

השתיים שכרו את שירותיהם של משרדי האדריכלים Studio Egret West ו-Ab Rogers Design, שהחזירו למבנה הברוטליסטי את מאפייניו הברורים אך דאגו לשדרג את החללים המשותפים ואת חללי הפנים של הדירות בחומריות וצבעוניות חדשה.

המודל העסקי: חלק מהתמורה ממכירת הדירות החדשות שימשה למציאת דיור חלופי לדיירים הוותיקים.

ברוח החזון האוטופיסטי של גולדפינגר הוסיפו היזמים למבנה תשתיות משותפות הכוללות חדר כושר, קולנוע, ספרייה וחדר אוכל על הגג. עלות השיקום והשימור הבסיסית של המבנה נאמדת ב-20 מיליון פאונד.

מחירים:

מחירה של דירה עם חדר שינה אחד, בשטח של 42 מ"ר, מתחיל ב-365 אלף פאונד, שהם כ-1.6 מיליון שקל. דירה עם שני חדרי שינה (61 מ"ר) תעלה כ-500 אלף פאונד. דמי התחזוקה השנתיים לדירה עם חדר שינה אחד עומדים על 2,000 פאונד (8,700 שקל).

משווקי הפרויקט מציינים שהנוף מהקומות העליונות מרהיב וניתן לצפות מהן על ה-Canary Wharf ועל גורדי השחקים במערב העיר. בכל 146 הדירות יש חימום תת-רצפתי, מערכת ספרינקלרים ומרפסות מרווחות.

נתונים: Balfron Tower

מיקום: מזרח לונדון, Brownfield Estate
גובה: 26 קומות, 146 דירות
אדריכל: ארנו גולדפינגר
שנת הקמה: 1968