"עיר עם חומה": מלון חדש בקצה ערד מציע נוף מרהיב והגנה מהמדבר

המלון המתוכנן בערד ישקיף לנוף של מדבר יהודה • האדריכל גידי בר אוריין: "זה פחות בניין שמתחנף למדבר ויותר בטון חשוף. בניין צנוע, ישר ואדריכלי, שלא מנסה להתמזג"

''מלון ריזורט יוקרה מדברי'', ערד / הדמיה: בר אוריין אדריכלות
''מלון ריזורט יוקרה מדברי'', ערד / הדמיה: בר אוריין אדריכלות

לפני כשבועיים פורסם כי רשת פתאל וחברת בנייני העיר הלבנה יקימו ביחד "ריזורט יוקרה מדברי" בעיר ערד בעלות של 200 מיליון שקל. מבנה המלון החדש, שתוכנן על ידי האדריכל גידי בר אוריין, יוצא דופן בממדיו ובעיצוב שלו ושואב את השראתו ממבני חאן מדבריים. התוכנית עוד לא אושרה על ידי הוועדה המקומית, אך היוזמה מציעה סוג של תקווה לאזור המלונות הנטוש של העיר ערד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההיסטוריה

בשנת 1967 רכש יזם ירושלמי בשם שמואל אברהמי מגרש בשטח 10 דונם באזור המלונות, על שלוחה בקצה המזרחי של העיר ערד, מול הנוף המרהיב של מדבר יהודה וים המלח. האדריכל יהויכין גור, מחלוצי ערד, תכנן במקום בניין נמוך פשוט, בצורת האות ר’, ובמרכזו בריכה.

בשנות ה-70 של המאה שעברה נהנתה ערד מדימוי של עיירת פיתוח איכותית, ולמלונות "נוף ערד", "מרגוע" ו"מצדה" הגיעו רבים, מכל הארץ. הקמת בתי המלון בים המלח, וגורמים אחרים, גרמו להתדרדרות הדרגתית של המתחם.

בשנת 1980 נמכר מלון מצדה לקרן הפנסיה נתיב של ההסתדרות. בהמשך הושכר לסוכנות היהודית לשיכון עולים חדשים. בתחילת שנות ה-90 רכש את המלון משקיע אמריקאי שרצה להקים במקומו מלון דירות, אך פשט רגל. בשנת 2005 המלון נרכש ע"י היזם יוסי אברהמי וב-2015 נמכר ליזמים גיא וולף ומישה חקשורי תמורת 16 מיליון שקל. לאחרונה המלון נמכר לפתאל ובנייני העיר לבנה, אחרי שנים שהיה נטוש. המבנה נהרס במסגרת תרגיל הג"א.

לא מרוחק כמו בראשית ושחרות / הדמיה: בר אוריין אדריכלות
 לא מרוחק כמו בראשית ושחרות / הדמיה: בר אוריין אדריכלות

המבנה

המבנה שתכנן האדריכל גידי בר אוריין מעוצב כמעין קופסה ענקית, שבמרכזה חצר גדולה ובה גן ובריכה ארוכה. המלון כולל 107 חדרים, בשטח כולל של כ-9,344 מ"ר. שטח הסוויטות נע בין 40 ל-113 מ"ר, ועוד מרפסות גדולות. נוסף לכך יהיו במלון סוגים שונים של בריכות, חדרי טיפול, ספא, חדר כושר ומסעדות.

איציק בן שוהם, מנכ"ל חברת בנייני העיר הלבנה, שהתפתחה בתחום העיר הלבנה של ת"א והתמחתה בחידוש ותוספות על מבנים לשימור, מסביר את הפנייה לכיוון ערד: "כשהתחילה הקורונה הבנו שהנושא של ריזורטים זה משהו שמתפתח, ולהביא את ה-DNA של תל אביב למקומות מרוחקים זה דבר מבורך. עשינו בדיקות במקומות שונים מהנגב ועד הגליל וגילינו פתאום את מלון מצדה. הנוף של המקום מרהיב והמרחק הרבה יותר קצר מאשר הריזורטים של מצפה רמון ושחרות. החיבור עם פתאל נתן לנו מוטיבציה להבין שהריזורט הזה יהיה מאוד מוצלח".

הסביבה

בר אוריין מהלל את אתר המלון החדש: "בריזורטים אחרים אתה נוסע ונוסע עד שאתה מגיע. פה זה לוקח שעה ו־20 דקות מדלת לדלת. אתה עובר את אורכה של ערד ובסוף מגיע לנקודה הכי יפה במדבר בארץ. התחושה הזאת מרגשת אותי. אין מקומות כאלה. מובן מאליו שבכל החדרים צריכים לראות את הנוף הזה. אתה מול המדבר. הכי פרימיטיבי וקדמוני.

"מאחר שהאתר הוא בגובה של 600 מטר מעל פני הים, קר בערבים ובחורף, ולכן מצד אחד אתה רוצה את הנוף המטורף החוצה, ומצד שני, צריך משהו סגור, cozy ומוגן פנימה".

בר אוריין מספר שהיה לו ויכוח עם היזמים, שרצו ביתנים נפרדים על שביל, במודל המלון החדש בשחרות. מקור ההשראה שלו היה דווקא תל ערד, העיר הכנענית הקדומה הנמצאת 8 ק"מ מערבית לערד: "זו עיר עם חומה, משהו שמגן עליך כלפי המדבר ועושה לך משהו חם ונעים ומוגן. עשינו חאן גדול, 70X50 מטר. חוץ מוחלט, אבל מוגן מכל הסביבה". החצר הפנימית אמורה להיות פרודוקטיבית: "חשבנו לעשות שם גם חקלאות שתיתן ירקות ופירות למסעדות שיהיו בפטיו".

האדריכלות

הבניין החדש יתחבר עם הסביבה דווקא בדרך של ניגוד. בר אוריין: "חשבתי על ברוטליזם. בניין עשוי בטון, שמזכיר קצת את מבנה בית ההבראה מבטחים בזכרון יעקב (כיום, מלון אלמא). זה פחות בניין שמתחנף למדבר ויותר בטון חשוף. בניין צנוע, ישר ואדריכלי, שלא מנסה להתמזג. כמו לה קורבוזייה, כמו מיס ון דר רוהה. החומרים בפנים יהיו רק מחומרים טבעיים. עץ ואבן צור מקומית".

עלות: 200 מיליון שקל
מספר חדרים: 107 חדרים
שטח כולל: 9,344 מ"ר
אדריכל: גידי בר-אוריין