פרויקט יוקרה במקום טחנת קמח: רובע עירוני חדש בירושלים

פרויקט "עיר עולם" בשכונת קריית משה יהיה חלק מהכניסה לעיר לאחר שיושלם כביש 16 • האדריכל אבנר ישר: "אנחנו עומדים בתנאי הבנייה באבן, אבל בדרך חדשה" • מדור אדריכלות

פרויקט ''עיר עולם'', ירושלים / הדמיה: ויו פוינט
פרויקט ''עיר עולם'', ירושלים / הדמיה: ויו פוינט

בשבוע שעבר החלה הריסת תחנת הקמח ברחוב יוסף וייץ בירושלים, לטובת הקמתו של הפרויקט המכונה "עיר עולם". הפרויקט, בתכנונו של האדריכל אבנר ישר, מביא לאזור הר נוף תמהיל בנייה מעורבת שיש בו גם מגורים ומלונאות, בעוצמות בנייה אדירות, בעיצוב לא שמרני, שפחות מוכר בעיר, וגם לא בארץ.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הפרויקט:

מדובר במגרש בשטח של 13.5 דונם, שעליו נבנתה בשנת 1950 "טחנת ירושלים", שהייתה טחנת הקמח היחידה בירושלים וסיפקה קמח למאפיות העיר עד שנת 2015, אז נסגרה. תושבי האזור סיפרו לקראת פסח 2016 לאתר החרדי "כיכר השבת" כמה סבלו מאבק הקמח שאפף את כל האזור. את פרויקט "הרובע" מקדמת חברה יזמית בשם ISA Group, בניהולם של עקיבא זוריבין ושלום גריבה.

אם לדייק, תחנת הקמח ממוקמת ממש על פתח הוואדי, שבערוצו עובר רחוב יוסף וייץ, המוביל משכונת קריית משה לכיוון יער ירושלים ומוצא. בתוואי הזה מתוכנן כביש 16, או דרך אריאל שרון, שאמורה לייצר לירושלים כניסה חדשה מכיוון מערב.

ומה מתוכנן? שני מבנים מאורכים בגובה של שש ושבע קומות ועוד שני מגדלים בגובה 25 קומות ומבנה גשר שמרחף באוויר. כמעט 3,000 מ"ר מסחר, אולם אירועים בשטח של 940 מ"ר, כ-5,000 מ"ר שטחי משרדים, 1,825 מ"ר למלונאות (160 חדרים), ודירות מגורים. במפלס הרחוב, בחלקו הפנימי של הפרויקט, מתוכנן אזור מגונן. למרות הפרסום הרב שהפרויקט זכה לו, הרי שהתוכנית לא אושרה בוועדות התכנון עד כה, כך שאין עדיין ודאות באשר למה באמת הולך להיבנות במקום.

המיקום:

האדריכל אבנר ישר: "המקום הזה מאוד מעניין כי גבעת שאול היה אזור תעשייה מרוחק מהעיר. שם מוקמו מאפיית אנג’ל ותחנת הקמח. קורים שם דברים דרמטיים. האחד הוא כביש 16, שהוא כביש גישה חדש לירושלים, ומגיע ממש לפאה הדרומית של הפרויקט שלנו ויהווה כניסה משמעותית חדשה לעיר. הדבר השני הוא שברחוב הראשי מעלינו, כנפי נשרים, יש קו של רכבת קלה, שכבר מתחילים בביצוע שלו. בסופו של דבר התעשייה תתפנה לטובת דברים יותר עכשוויים. הפרויקט שלנו יושב ממש על התפר, מול שכונת המגורים קריית משה, ובשוליים של התעשייה. זה מקום אסטרטגי לייצר שינוי".

האדריכלות:

ישר מסביר שהתכנון שהוא מקדם הולם את הרוח החדשה של העיר: "ירושלים עוברת מהפכה מאוד גדולה בכל מה שקשור לפיתוח נדל"ני אמיתי. פעם עשו רק בנייני ממשלה, אבל הכלכלה עצמה לא התעוררה. יש עכשיו בנייה רבה גם של מגורים, גם של עסקים, גם בלב העיר וגם בשוליים. העיר ממש מתעוררת. גם רשויות התכנון והוועדה המקומית מוכנות לבחון מוסכמות של איך בונים. אנחנו עומדים בתנאי הבנייה באבן, אבל בדרך חדשה. בפרויקט הקיים כיום, ואני מתכוון למבני הסילו ולגשר שחולף מעל הכביש, יש משהו מאוד מרשים. זה אולי לא מבנה יפהפה, אבל יש לו עוצמה רבה, של עולם חולף, עולם של פעם. רצינו לשמר משהו מהרוח הזאת בתעוזה של הפרויקט החדש".

המחירים:

קריית משה, שפרויקט "עיר עולם" נושק לו, היא שכונה ותיקה, משנות ה-20 של המאה שעברה, שתוכננה במקור ע"י האדריכל ריכרד קאופמן כעיר גנים, ומאופיינת כיום באוכלוסייה דתית לאומית וחרדית. אתר הנדל"ן המקוון מדלן מגלה שבימים אלה מוצעת למכירה ברחוב קריית משה דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר במחיר של 2.75 מיליון שקל. לבניין שבו נמצאת הדירה פוטנציאל התחדשות עירונית. דירת 3 חדרים בשטח 63 מ"ר ברחוב הלוי אליעזר 20 מוצעת למכירה במחיר של 1.98 מיליון שקל.

בפרויקט התעסוקה מגדלי עתיד בגבעת שאול מוצעים למכירה משרדים במחיר של 78 שקל למ"ר. באתר האינטרנט "spacing חללי עבודה", ניתן למצוא חלל עבודה להשכרה בשטח של 138 מ"ר במחיר של 4,500 שקל.

אדריכל: אבנר ישר

המגרש: 13.5 דונם

יזמית: ISA Group

קומות: עד 25