מבנה שמגיב לנוף החולות באזור התעסוקה מעוין שורק

מרכז השירות והמכירות של חברת קרסו מנצל את הטופוגרפיה של המגרש • האדריכל אורי רותם: "היה צורך במשהו שיקשור את כל המותגים שמטופלים כאן ביחד. פרשנו על הפרויקט שמיכה, או דימוי לדיונות"

מבנה תצוגה של חברת קרסו, ראשל”צ / צילום: עוזי פורת
מבנה תצוגה של חברת קרסו, ראשל”צ / צילום: עוזי פורת

מבנה קרסו סנטר באזור התעסוקה מעוין שורק יוצא דופן בנוף אזורי התעשייה/תעסוקה ומתחמי המרלו"גים. אף שמדובר בסופו של דבר בשילוב של אולם מכירות וחלל אחסון, לכאורה מבנים פונקציונליים לגמרי, הרי שהאדריכלות שלו שואפת לייצר מבנה אייקוני, יוצא דופן, שתהיה לו נוכחות ובולטות, וגם השפעה חיובית על יושביו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הסביבה

אזור התעסוקה מעוין שורק, בדרום מערב ראשון לציון, ממוקם בשטח של 475 דונם, בין כביש 4 לכביש 4311. המקום מוכר בעיקר בגלל מבנה סניף איקאה שנישא למרחוק, אך קיימים בו גם מבנים של קוקה קולה, הבנק הבינלאומי (מת"ף), קניוני ישראל, אלבר וכמה יבואני רכב. קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו, אינפיניטי, ניסאן ודאצ’ה, רכשה בשנת 2014 ממליסרון קרקע במקום, בשטח 44.5 דונם, תמורת 105 מיליון שקל.

המבנה

שטחו הבנוי של קומפלקס קרסו הוא כ-27 אלף מ"ר והוא כולל אולמות תצוגת רכב, שירותי ליסינג והשכרה, סדנאות טיפול רכב, צבע ופחחות, שטיפה, פנצ’רייה, אחסון חלפים, פביליונים, חניה וחניון מקורה. הקמת המבנה הושלמה בשנת 2020.

הבניין. מבט מבפנים / צילום: עוזי פורת
 הבניין. מבט מבפנים / צילום: עוזי פורת

התכנון

האתגר שעמד בפני האדריכלים, משרד אורבך הלוי, היה לתכנן 13 אלף מ"ר של מרכז שירות, 3,500 מ"ר של חללי תצוגה וחניה לאורחים ומבקרים במפלס אחד. על פניו, בניית מבנה רב-קומתי לא הייתה יעילה ולכן הוחלט לנצל את הפרשי הטופוגרפיה במגרש, גובה של 7 מטרים, כדי לייצר מרכז שירות בשטח של 20 אלף מ"ר ומתחתיו חניה ל-400 כלי רכב. חללי התצוגה מוקמו ליד החניה והם משקיפים על טיילת מקומית.

אורי רותם, אדריכל שותף במשרד האדריכלים אורבך הלוי, שתכנן את המבנה: "נקודת המוצא הייתה פונקציונליות וסביבת עבודה נוחה, שמסייעת לתהליך עבודה ממוקד ויעיל. על כל הדרישות האלה הצלחנו לבנות מבנה שהוא לא רק מפעל, אלא מייצג את תפיסת העולם של החברה. היה צורך במשהו שיקשור את כל המותגים שמטופלים כאן ביחד, את כל הפונקציות. האלמנט הזה, גם בהיבט האדריכלי, זו אותה שמיכה, או דימוי לדיונות של ראשון לציון, שפרשנו על הפרויקט".

לדברי רותם, העובדים במתחם קרסו אוהבים מאוד לעבוד שם, הרבה יותר מאשר מקומות אחרים שבהם עבדו בעבר: "בגלל הגג, בגלל הנפח, בגלל הסקיילייטים בתקרה, בגלל העיצוב, בגלל חומרי הגמר, הנוחות, שזה לא צפוף, שזה מאורגן בצורה שיטתית ונכונה, שזה גם כן סוג של תפיסת עולם לגבי המותגים והיחס לעובדים וללקוחות. אפשר היה לעשות אותו דבר בבניין בגובה 4 מטרים עם גג שטוח".

הטכנולוגיה

רותם מוסיף: "שלד הבניין עצמו נבנה מפלדה, והמודל התלת-ממדי, הפרמטרי, הלך ישר לייצור. יש פה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, שמתאימה אולי לגשרים ופחות לבנייה קונבנציונלית. הייצור של הקונסטרוקציה נעשה במפעל". עלות הבנייה הייתה כ-5,500 שקל למ"ר. לדבריו זה קצת יותר יקר מאשר בניית האנגרים רגילים.

מיקום: בין כביש 4 לכביש 4311
שטח: 27 אלף מ"ר, 44.5 דונם קרקע
עלות הבנייה: 5,500 שקל למ"ר
תכנון: משרד אורבך הלוי