"להשתלב ב-DNA של השכונה": בית למרצים אורחים בירושלים

האוניברסיטה העברית ערכה מכרז לבחירת תוכנית להקמת בית למרצים אורחים • ההצעה הנבחרת תשמר מבנה קיים ואת הצמחייה • מדור אדריכלות

בית הכרם / הדמיה: קרופניק מאירוביץ אדריכלים
בית הכרם / הדמיה: קרופניק מאירוביץ אדריכלים

האוניברסיטה העברית בירושלים הודיעה לאחרונה כי בתום מכרז פומבי שערכה ובו השתתפו 20 אדריכלים שיש להם פחות מ-14 שנות ניסיון, נבחרה תוכניתם של יניב מאירוביץ ומריאן קרופניק-מאירוביץ לבניית מתחם אירוח של המכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה בירושלים. ההודעה הזאת משמחת כי באופן כללי, שיטת המכרזים אינה פופולרית כל כך בישראל, ובטח לא כאלה שנועדו לעודד אדריכלים צעירים. ההצעה הנבחרת מעניינת גם בפני עצמה.

"בית אילת" הוא וילה דו-קומתית צנועה, שהייתה בבעלות ד"ר אליהו אילת, שכיהן כנשיא האוניברסיטה בשנים 1962-1968. בשנות ה-80 נחתם הסכם שהעניק במתנה את המתחם לאוניברסיטה. המבנה, ששטחו הוא כ-160 מ"ר, ממוקם במגרש בגודל 1.4 דונם ברחוב ביאליק, בשכונת בית הכרם בירושלים. הוא הוכרז על ידי עיריית ירושלים כמבנה לשימור.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המבנה

על פי הפרוגרמה של התחרות שיזמה האוניברסיטה, לצד הווילה הישנה יוקם מבנה אירוח חדש בשטח של כ-830 מ"ר, שיכיל 14 יחידות דיור בגדלים שבין 40 מ"ר ל-70 מ"ר, לטובת חוקרים מחו"ל של המכון ללימודים מתקדמים. המתחם אמור להחליף את הדירות השכורות ברחבי ירושלים המשמשות לאירוח. עלות הקמת הפרויקט נאמדת ב-10 מיליון שקל ובאוניברסיטה מעריכים כי ההשקעה בו תוחזר בתוך כ-13 שנה.

התכנון

האדריכלים מאירוביץ וקרופניק, בוגרי המחלקות לאדריכלות בטכניון וויצו בחיפה, עבדו שנים במשרדי אדריכלים מובילים (מייזליץ כסיף ובר אוריין), ולפני כשנתיים פתחו משרד עצמאי. השניים בחרו לשמר את המבנה של הווילה ולמקם בו אזור מפגש ועבודה משותף. בחלק האחורי של המגרש הם בנו מבנה בן שלוש קומות, ובו דירות האירוח. בשיחה איתם הם מסבירים את ההיגיון של התכנון: "זאת שכונה שתוכננה ע"י האדריכל ריכרד קאופמן ברוח עיר גנים. הווילה נבנתה במקור על ידי האגרונום הראשי של ממשלת המנדט הבריטי, שנטע בחצר הרבה מאוד עצים ושיחים. היה לנו חשוב לשמר ולטפח את הצמחייה הירוקה, שמטשטשת את המסגרות האורתגונליות של הבניינים. ניסינו להבין מה ה-DNA של השכונה ולהשתלב".

איכותו העיקרית של המבנה שתכננו היא דווקא צניעותו: הוא ממוקם בחלק האחורי של המגרש, שנמוך מעט ממפלס הרחוב, הכניסה אליו מוסתרת מאחורי הווילה הקיימת והמסה שלו מפורקת, כך שאין תחושה של גוש מסיבי. בחזיתות מתקיים משחק בין חיפוי אבן ופח בגוון אפור, שמייצר תחושה של מבנה אורגני, מתפתח. האדריכלים מאירוביץ וקרופניק מסבירים: "הרעיון הוא לייצר בניין שמתכתב עם הסביבה. הירוק עולה ומטפס על הבניין. מי שהולך ברחוב לא מקבל בניין לפרצוף".

המחירים באזור

אתר הנדל"ן המקוון מדלן מתאר את שכונת בית הכרם כאחת מהשכונות האחרונות בירושלים שנותרה ברובה חילונית. השכונה גובלת בקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם, ובשכונות קרית משה, יפה נוף ורמת בית הכרם. בין התושבים בה ראש העיר לשעבר, ניר ברקת. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה הוא 31,600 שקל ובשנה האחרונה נמכרו בשכונה 89 דירות. ברחוב ביאליק לא מוצעות כעת דירות למכירה, ואולם ברחוב בית הכרם הסמוך מוצעת דירת פנטהאוז, בבניין חדש, בשטח של 101 מ"ר עם מרפסת בשטח 140 מ"ר, במחיר של 3.3 מיליון שקל. דירה בשטח 97 מ"ר, ברחוב השחר, "מעוצבת אדריכלית", מוצעת למכירה במחיר של 3.29 מיליון שקל.

עלות: 10 מיליון שקל
שטח: כ-830 מ"ר
יחידות דיור: 14
אדריכלים: יניב מאירוביץ ומריאן קרופניק