עיריית עכו החליטה להפוך את היכל התרבות הישן לסמל להתחדשות עירונית

מהמבנה הוותיק, שנמצא 500 מטר בלבד מחוף הים, נשארה רק קוביית הבטון • "הוא התיישן וכבר לא התאים לתנאים הנדרשים היום מבחינת נגישות וחוויית לקוח", אומר ראש אגף התרבות בעיר מאור בן זינו

היכל התרבות, עכו / צילום: גיא נרדי
היכל התרבות, עכו / צילום: גיא נרדי

בשבוע שעבר נפתח היכל התרבות החדש של העיר עכו בקול תרועה רמה באירוע השקה חגיגי ומתוקשר, והופעות חינם מדי ערב. מעניין לגלות שראשי העיר הפכו את אדריכלות הבניין החדש לסמל, והיא מופיעה בכל פרסום הקשור למקום. תחת הסיסמה "יש לנו היכל תרבות לחדש לכם", מופיעה צללית המבנה, שנראית קצת כמו אוהל ענק, ויש בה הצהרה על פתיחות והתחדשות עירונית, גם נדל"נית.

היכל התרבות של עכו ממוקם במרחק של 500 מטר מחוף הים של העיר, במפגש של הרחובות גיבורי סיני והרצל, בין העיר העתיקה ושיכונים משנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה. זה מרכז העיר וכאן ממוקמים מבנה העירייה, קופות חולים, בית משפט, בנקים ומוסדות דת.

המבנה מוקף ברחבה מרוצפת ומגוננת ונראה כמו קופסה לבנה ענקית, שחלקה הצפוני והמזרחי קטום באלכסון, פתוח לגמרי ושקוף, וגם מקורה ומוצל. על רקע מבני השיכון שמקיפים אותו, המבנה בולט מאוד, יוצא דופן, מותר אפילו לומר אייקוני.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הפרויקט

מאור בן זינו, ראש אגף התרבות בעכו ומנהל ההיכל החדש, מספר שלמבנה החדש קדם האודיטוריום ע"ש אדית וולפסון, שנחנך ב-1980.

"זה היה מבנה בטון חשוף, די דומה למבנה האדריכלי של העירייה, שעם השנים הלך והתיישן ולא התאים לתנאים הנדרשים היו מבחינת נגישות וחוויית הלקוח. נשאר רק הבטון של קוביית האודיטוריום. לשתי החזיתות, הצפונית והמערבית נוספו 1,400 מ"ר. הכול כמובן שופץ מהיסוד. היקף השיפוץ עבר את רף 50 מיליון השקלים".

בן זינו מאמין ששיפוץ המבנה ישפיע גם על סביבתו: "אנחנו נמצאים במרכז העיר וכבר אפשר לראות שהבניינים מסביב, וזה כולל את בית ההסתדרות וגם השיכונים, נמצאים בתהליך התחדשות. המרכז המסחרי שנמצא כאן יעבור בקרוב מתיחת פנים".

האודיטוריום הישן / צילום: עיריית עכו
 האודיטוריום הישן / צילום: עיריית עכו

התכנון

את היכל התרבות החדש תכננו חיים קהת וטל דויטש ממשרד האדריכלים החיפאי מנספלד קהת, החתום על פרויקטים רבים וביניהם שיפוץ אצטדיון בלומפילד ביפו, אצטדיון סמי עופר בחיפה וגם על הפרויקט הקולוסאלי של התחדשות השוק הסיטונאי במזרח העיר התחתית בחיפה, שלא מומש עדיין.

לדברי חיים קהת, "הבניין הקודם לא תפקד כמו שצריך למטרה התרבותית כאולם פעיל. הפואייה שלו היה מצומצם ומוקם על גבעה מגוננת, בכלל לא במפלס הרחוב. היה ברור שהכניסה לא ממלאת את תפקידה.

"בעינינו, המפגש במבואה הוא אירוע בפני עצמו, לא פחות חשוב מאשר ההצגה. חלק גדול מההשקעה היה הבינוי של התקרה החיצונית, שמצילה על קירות הזכוכית של הפואייה. הכיכר החיצונית מצטרפת לכיכר הפנימית ומייצרת אירוע. כאן יהיו תערוכות, הקרנות של סרטים ואירועים".

האדריכל קהת מדגיש אף הוא את התפקיד של היכל התרבות החדש בהתחדשות האזור: "נקודת המוצא שלנו, מבחינה אדריכלית וגם אורבנית, הייתה שהכניסה של היכל התרבות תהיה חשופה ונצפית ותפנה לרחוב. מעבר לתכנון הבניין היה פה רעיון אורבני ואני מעריך שתהיה לו השפעה על ההתחדשות ברחוב הרצל".

האדריכלות

מבחינת חומריות, הבניין הוא נטע זר. קהת מרחיב בעניין: "לפי השקפת העולם, לנסות לחקות את החומרים הקיימים בעכו זה לא נכון. הבניין הזה נבנה כדי לתת פתרון עכשווי וזה נכון לחומרים ולאפשרויות שיש לנו היום.

"מה שעשינו היה לעטוף אותה בניין בקופסת זכוכית. חלקה שקופה וחלקה לבנה אטומה. חשבנו שמבחינת הנראות מבחוץ צריך לעשות משהו שקט, שלא יתחרה בפואייה, בהצגה, וישתלב באותו קטע עיר, שהוא מודרני".

המחירים באזור

לפי אתר הנדל"ן המקוון מדלן, דירה בשטח 57 מ"ר, ברחוב הרצל בעכו, מוצעת למכירה ב-595 אלף שקל. דירת 70 מ"ר ברחוב גיבורי סיני בעיר מוצעת למכירה ב-650 אלף שקל. דירת 79 מ"ר ברחוב הרצוג 21 מוצעת למכירה ב-700 אלף שקל.

עלות השיפוץ: יותר מ-50 מיליון שקל

שטח כולל: 1,400 מ"ר

שנת הקמה: 2021

מיקום: מרכז העיר