אדריכלות | פיצ'ר

יוקרה ולא במגדל: חזית חדשה לכיכר בזל בתל אביב

בניין מגן דוד אדום בתל אביב אמור להיהרס בקרוב ובמקומו ייבנה מבנה עם מלון ודירות • "יש כאן תחושה של רחוב אירופאי" • מדור אדריכלות

מתחם מד”א, תל אביב / הדמיה: 3Dvision
מתחם מד”א, תל אביב / הדמיה: 3Dvision

בתקופה הקרובה אמור להיהרס בניין מגן דוד אדום בכיכר בזל בתל אביב לטובת הקמתו של בניין חדש, נמוך ומאורך, שייצר דופן עירונית חדשה לכיכר. הפרויקט החדש, שעלות הקמתו מוערכת ב-600 מיליון שקל, ישלב מלון בן 130 חדרים ומעליו 13 דירות גדולות ששטחן ינוע בין 250 ל-300 מ"ר. האתגר הגדול שעומד בפני היזמים והמתכננים הוא יצירת מתחם יוקרתי, ולא במגדל, אלא כזה שיתחבר לעיר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

היסטוריה:

המתחם, ששימש את מגן דוד אדום במשך כ-50 שנה ומשתרע על שטח של 2.5 דונם, נמכר ב-2019 במכרז של עיריית תל אביב לחברת בנייני העיר הלבנה (שמחזיקה 40% מהזכויות), קרן JTLV2  (מחזיקה 40%) ורשת ישרוטל (20%), בתמורה לכ-250 מיליון שקל.

בניין מגן דוד אדום, רחוב אלקלעי פינת אשתורי הפרחי / צילום: איל יצהר
 בניין מגן דוד אדום, רחוב אלקלעי פינת אשתורי הפרחי / צילום: איל יצהר

התכנון:

האדריכל גידי בר אוריין, מתכנן הפרויקט, מאמין שדווקא הבנייה המרקמית, הנמוכה, היא הדבר הנכון: "המגדלים בתוך העיר הם פאסה מהרבה בחינות. אנשים מבינים שלגור במגדל זה לעמוד עם עוד אנשים במעלית, ויש ניכור, ושאולי רואים נוף מלמעלה אבל יש רוחות חזקות ואי-אפשר לשבת במרפסת. אנשים באים מווילות ענקיות בכפר שמריהו ורוצים לגור בדירה מרווחת וללכת ברגל לכל מקום. הקטע של הנוף הוא משני.

"הבניין שתכננתי יושב על כל אורכו של הבלוק העירוני, ומולו יש גם בלוק. זו סיטואציה עירונית מאוד מיוחדת וזו אחת הסיבות שאנשים אוהבים את השכונה הזאת. יש תחושה של רחוב אירופאי, עם חנויות למטה. גובה המלון שלוש קומות, ובקומת הקרקע יהיה מסחר. אחד האתגרים הגדולים היה לשבור את האורך של המבנה וגם לייצר חצר שמשתפת את הרחוב. מצד שני, עשינו ניתוק עיצובי וטכני בין קומות המגורים והמלון".

האדריכל אלון ברנוביץ', ממשרד ברנוביץ' קרוננברג, שהוא מעצב הפנים של הפרויקט, לקח חלק פעיל בתכנון המבנה, ממש מראשיתו: "כשמתחילים לעבוד ביחד מתחילת הדרך אז ההסתכלות על הפרויקט עצמו היא במבט הרבה יותר עמוק".

מה זה אומר עיצובית?
"בפרויקטים מהסוג הזה הקליינטים נכנסים עם מעצבי הפנים שלהם ובונים כראות עיניהם. עם זאת, אנחנו רצינו לתת לפרויקט רוח. זה אומר שכל דירה אופיינה בדרך חיים וסגנון חיים שונה. בנינו שמונה פרופילים ובנינו להם עולם. כתבנו את סיפור חייהם ומתוך זה בנינו את החלל ואת החומרים. בין הפרופילים שלנו תוכל למצוא הייטקיסט שעשה הון באקזיט, בעלי חברת עיצוב, תעשיין שהוא ארבעה דורות בארץ והחליט שהוא עובר מהבית הפרטי שלו אי שם, בעל גלריה. אנחנו מציעים חלום".

המחירים:

מחיר דירה בפרויקט יעמוד על עשרות מיליוני שקלים. ברנוביץ': "המחיר הוא נגזרת של הייחודיות של הפרויקט, שנובעת מהמיקום, שהוא גם מרכזי וגם שקט. דבר שני, זה שלהרבה אנשים נמאס מהמגדלים. בבניין הזה, שיש בו שתי כניסות נפרדות לדיירים, יש גם אינטימיות וגם שקט. הדבר השלישי זה הסינרגיה עם המלון. הדיירים יכולים ליהנות מספא, מארוחות מהמסעדות השונות, שירות חדרים. חוץ מזה שהדירות ענקיות, עם מרפסות ארוכות".

לפי נתוני רשות המסים, בשנה האחרונה נמכרו בת"א כ-17 דירות במחירים של יותר מ-25 מיליון. במגדל ברחוב ארלוזורוב 17, בקומה 28, נמכרה דירה בשטח של 243 מ"ר תמורת 41.5 מיליון שקל. דירה בשטח של 408 מ"ר, במגדל הגימנסיה, ברחוב בן שפרוט מס' 2, נמכרה תמורת 28 מיליון שקל. ברחוב הירקון 2 נמכרה דירת 249 מ"ר בכ-29 מיליון שקל.

הדירות הרגילות בסביבה עולות הרבה פחות. בדיקה באתר מדלן מעלה שדירה בשטח 127 מ"ר, בקומה 13, ברחוב בזל 35 (מגדל בזל), מוצעת למכירה ב-9.9 מיליון שקל. דירת 81 מ"ר, בקומה 3 מתוך 5 בבניין חדש, מוצעת למכירה במחיר של 6.5 מיליון שקל.

המלון שיבנה במתחם מד"א

חדרי מלון: 130
דירות: 13 
עלות הקמה: 600 מיליון שקל
שטח דירה: 250-300 מ"ר